Logistik- och rederijätten Maersk har beställt sex mellanstora containerfartyg som alla kommer kunna drivas på grön metanol, tack vare motorer som kan drivas av flera bränslen. Fartygen får en kapacitet på 9 000 TEU.
De sex metanoldrivna fartygen byggs av varvet Yangzijiang Shipbuilding Group i Kina. Alla är utrustade med motorer som kan drivas på såväl konventionella drivmedel som metanol. De får en kapacitet på 9 000 TEU vardera och levereras under 2026 och 2027. Vid metanoldrift beräknas de kunna spara in 450 000 ton CO2-utsläpp per år.
– För dessa sex containerfartyg har vi valt en design och storlek som gör dem väldigt flexibla att placera ut. Det möjliggör för fartygen att fylla många funktioner i både vårt nuvarande och framtida nätverk, vilket erbjuder flexibilitet gentemot efterfrågan från våra kunder. När de har fasats in kommer de ersätta existerande kapacitet i vår flotta, avslutar Rabab Boulos.
Koncernen beställde sina första metanoldrivna containerfartyg 2021, efter ett åtagande att alla nybeställda fartyg ska drivas på gröna bränslen. Med den senaste beställningen har man nu 25 metanolfartyg beställda. Det allra första fartyget, med kapacitet för 2 100 TEU, ska levereras under sommaren.