Livmedelsgrossisten Martin & Servera lanserar den nya sajten, Rädda Mat (www.raddamat.se), så att fler av bolagets kunder ska kunna handla från utförsäljningslistan – ett led i att minska matsvinnet. Målet är att halvera svinnet i den egna verksamheten till 2025.
Sedan tidigare kan Martin & Servera Restauranghandels kunder handla från utförsäljningslistan i bolagets e-handel. Nu lanserar bolaget sajten www.raddamat.se, som gör detta möjligt även för kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor, vars inköpssystem kommunicerar direkt (EDI) med Martin & Servera Restauranghandels affärssystem.

– Genom lanseringen av den nya sajten breddar vi tillgängligheten så att även kunder som använder andra digitala inköpskanaler än vår e-handel kan köpa varor på utförsäljning och därmed minska matsvinnet. Det känns fantastiskt bra, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera i ett pressmeddelande.
Utförsäljningslistan i e-handeln lanserades vid halvårsskiftet 2019, och under 2020 har 661 ton varor ”räddats” från att bli svinn på det här sättet, en ökning med 350 procent jämfört med föregående år.
– Vi ska halvera svinnet i vår egen verksamhet till 2025 och det här är en av många åtgärder för att nå det målet. Kunderna är med och minskar svinnet samtidigt som de kan göra klipp på varor de ändå behöver i sin verksamhet. Det är bra både för miljön och för affärerna, fortsätter Kristina Ossmark.
En del av de varor som ändå blir kvar på lagerhyllan doneras till lokala välgörenhetsorganisationer, där Martin & Servera har samarbeten med Stadsmissionen i Stockholm, Västerås och Umeå, Räddningsmissionen i Göteborg och Hela människan i Norrköping. Totalt donerades 81 ton varor under 2020.