Matsmart börjar sälja varor under eget varumärke

Matsmart – som säljer överskottsvaror på nätet – breddar affärer med basvaror under eget varumärke: By Motatos. “Framåt kommer det komma produkter gjorda av räddad råvara”, säger Matsmarts kommunikationschef Hanna Thofelt Lindström.

Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas ger sig nu som första mat-e-handlare in i produktion under eget varumärke. Varorna från By Motatos ska dels komplettera det räddade sortimentet, men Matsmart har även ambitionen att varumärket ska bidra till mer hållbara matsystem.

På vilket sätt kommer era egna varor vara hållbara?

– Vi har tagit fram varorna för att de ska vara hållbara, ha hög kvalitet och vara prisvärda. Vårt viktigaste löfte är att vi lovar att sälja alla produkter vi tar in, till sista varan. Hållbara val handlar också om allt ifrån var råvarorna kommer ifrån, vilken kvalitet de har, vilka förpackningar vi valt till hur produkterna transporteras. By Motatos ska också bidra till samhället genom vårt samarbete med den internationella organisationen The Hunger Project, förklarar Hanna Thofelt Lindström, per mejl till Dagens Logistik. De första produkterna består av skafferi-ankare som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater.

Tillverkas de av svinn?

– Inte dessa första produkter. Men framåt kommer det komma produkter gjorda av räddad råvara. Och detta varumärke ska hjälpa oss att vara snabbfotade kring samarbeten med leverantörer, där vi kan ta hand om överskott direkt i produktionen.

Är produkterna ekologiska?

Olivoljan, oliverna, krossade tomaterna och bönorna är ekologiska. Pastan är det inte.  

Var produceras de?

Vi producerar i EU, dessa första produkter i Italien. 

Hur ska ni undvika svinn under värdekedjan i produktionen?

– By Motatos är ett varumärke där vi kontrollerar hur mycket som produceras. Distributionen sker via våra två centrallager, direkt till konsument och vår affär är digital, så allt är mät- och spårbart. E-handel skapar möjligheter till god kontroll – det är ju inte unikt för vår e-handel jämfört med andra, men eftersom vi bara säljer via e-handel har vi den här möjligheten att helt överblicka och styra våra flöden.  

Av Klara Eriksson