Matsmart expanderar till Schweiz

E-handlaren Matsmart, som säljer överskottsmat och konsumentprodukter, expanderar verksamheten till Schweiz i oktober. Satsningen görs efter ett starkt år i den tyska verksamheten, vars logistiksystem ska stötta satsningen på den nya marknaden.

Det var i samband med den Internationella Matsvinnsdagen den 29 september som företaget meddelade att de expanderar till Schweiz, efter ett starkt år i Tyskland. Företaget grundades 2014 i Sverige med målsättningen att rädda överskottsmat och konsumentprodukter från att slängas.

– Med vår expansion till Schweiz tar vi nästa logiska steg i att implementera vår mission att rädda mat i hela DACH-regionen, kommenterar Peter Beckius, vd för Matsmart.

Schweiz är en marknad med hög köpkraft och stor medvetenhet om matsvinn. Enligt FOEN (Federal Office for the Environment, 2019) uppstår runt 280 000 ton matsvinn årligen bara inom grossist- och detaljhandeln. Det svenska företaget vill bidra med en skalbar lösning för att lösa problemet.

Den schweiziska marknaden ska dra nytta av företagets etablerade och automatiserade logistiksystem i Tyskland, vilket skapar operationella synergier. Samarbetet med partnern Exporto ska säkerställa smidiga tull- och fraktprocesser för gränsöverskridande e-handel. Men företaget nöjer sig inte där.

– Även om expansionen i nuläget stöttar vårt fokus på lönsamhet, finns det långsiktiga planer på ytterligare tillväxt efter att denna milstolpe uppnåtts, kommenterar Peter Beckius.

Satsningen i landet inleds med en mjuklansering under 2024 med en gradvis uppskalning under 2026. Målet är att marknaden ska stå för runt 4 procent av den totala DACH-försäljningen inom ett år.

– Jag är otroligt stolt över att vi i oktober månad lanserar i Schweiz. Sedan Matsmart grundades har vårt mål varit att visa hushållen att det inte bara är bra att minska matsvinnet, utan att det också innebär verkliga besparingar i konsumenternas vardag, kommenterar Karl Andersson, grundare av Matsmart.