Reservdelsaktören Meko utökar satsningen på kommersiella fordon som lastbilar, bussar och skåpbilar. Målet är att nå samma starka position inom kommersiella fordon som för personbilar, där man idag är marknadsledande. ”Vi genomför denna satsning vid en tidpunkt som är strategiskt rätt för Meko, där vi kraftigt stärker vår lagerhanteringskapacitet”, kommenterar Anders Oxelström, kommunikationsdirektör på Meko.
Meko består av flera bilservicekedjor som Mekonomen, Meca och BilXtra med fler än 600 butiker och närmare 4 500 verkstäder i norra Europa, egen grossistverksamhet liksom en avancerad logistikapparat. Meko är ledande inom personbilar men utökar nu satsningen på andra fordon som lastbilar, skåpbilar och bussar.
Vi har just fått nycklarna till två helt nya, automatiska centrallager i Norge respektive Danmark som väntas vara i full drift under sommaren 2025.
– Nu höjer vi tempot och förändrar spelplanen till kundernas fördel. Vi ser att de som äger och kör kommersiella fordon värdesätter extra att få snabba reparationer och reservdelsleveranser till rätt pris, eftersom varje timme som fordonet står still är en förlorad timme i affärsverksamheten. Här är Meko en perfekt partner. Vi har både inköpskraften, logistiken, och närvaron för att vara deras förstaval, kommenterar Pehr Oscarson, vd och koncernchef på Meko.

Logistisk expansion
Satsningen sker i en tid av logistisk expansion för reservdelskoncernen, där man kraftigt stärker sin lagerhanteringskapacitet.
– Vi har just fått nycklarna till två helt nya, automatiska centrallager i Norge respektive Danmark som väntas vara i full drift under sommaren 2025. Därtill trimmar vi just nu in den nya Autostore-tekniken i vårt nyrenoverade centrallager i Helsingfors, och arbetar med inflyttning till ett nära dubbelt så stort centrallager i Warszawa. Vi bedömer att vi har goda förutsättningar att hantera en ökad volym med denna utökade kapacitet och det distributionsnät av regionallager och butikslager som vi har på våra åtta marknader. Med det sagt jobbar vi hela tiden med att stärka närvaron där det visar sig vara relevant, förklarar Anders Oxelström, kommunikationsdirektör på Meko.
Nyrekrytering
Nils Hollmann, med en gedigen bakgrund i fordonsindustrin, rekryteras som chef för den nya divisionen med uppdraget att driva tillväxten. Han har över 15 års erfarenhet av kommersiella fordon och har arbetat nära ledande lastbilstillverkare såsom Scania och Volvo under sin tid på Bosch och senare på SKF, där han spelade en nyckelroll i utvecklingen och expansionen av eftermarknaden för kommersiella fordon.
Av Klara Eriksson


