Byggstart för Norrbotniabanan – NYAB bygger första etappen

Regeringen har nu gett klartecken för att bygga Norrbotniabanans fortsatta sträcka norrut mellan Dåva, strax norr om Umeå, och Skellefteå. Beslutet innebär att Trafikverket kan påbörja upphandlingar och markförberedelser för att järnvägen ska bli verklighet. NYAB har tecknat kontrakt med Trafikverket för byggnation av den flrsta etappen av den första delsträckan, som kommer att gå mellan Umeå och Luleå.

Norrbotniabanan kommer när den är färdigutbyggd att bestå av 27 mil kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå. Nya resecentrum kommer att finnas i Skellefteå, Piteå och Luleå, med regionaltågstationer i bland annat Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.

– Äntligen! Vi har kämpat länge för det här, och det är fantastiskt att det nu händer, kommenterar regionrådet Rickard Carstedt (S), och Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör på Region Västerbotten som har det statliga uppdraget att bedriva regionalt utvecklingsarbete i länet, om regeringens beslut.

Nu påbörjas bygget

Finsk-svenska infrastrukturbyggaren NYAB, med huvudkontor i Luleå, har tecknat kontrakt med Trafikverket för byggnation av den första delsträckan av den nya järnvägen Norrbotniabanan, som kommer att gå mellan Umeå och Luleå. Kontraktet har ett ordervärde på 144 miljoner kronor och påbörjas i april 2025, med färdigställande i slutet av 2026. 

Kontraktet avser den 12 kilometer långa första delsträckan av projektet som sträcker sig mellan Umeå godsbangård och Sundbäck i Umeå kommun. Förutom banarbeten ska NYAB även utföra arbeten för el, telekommunikation och kabelläggning. 

– Det är glädjande att NYAB får förtroendet att påbörja byggnationen av Norrbotniabanan. Projektet passar våra kompetenser väl, och vi ser fram emot att fortsätta vårt goda samarbete med Trafikverket samt bidra till regionens och hela Sveriges infrastruktur. Norrbotniabanan är ett omfattande projekt i en region med stor potential och vi ser goda möjligheter att ytterligare intensifiera våra satsningar i området framöver, kommenterar Mattias Broström, affärsområdeschef Infrastruktur hos NYAB. 

Halverad restid

Med Norrbotniabanan kommer restiden mellan kuststäderna att halveras, vilket gör det enklare att pendla, studera och arbeta i hela regionen. Regionen är en av världens största exportörer av trävaror, pappersmassa och malm. En bättre järnvägsförbindelse gör det enklare att transportera dessa råvaror på ett effektivt och klimatsmart sätt. Järnvägen knyter dessutom norra Sverige närmare det europeiska järnvägsnätet, vilket stärker handel och samarbeten med andra länder.