Alfa Laval levererar första bränslesystem för ammoniakfartyg

Svenska Alfa Laval har tecknat sitt första kontrakt för bränsleförsörjningssystemet FCM Ammonia för sjöfart. Systemet kommer installeras ombord på sju kinesiska fartyg som kan drivas av både ammoniak och motorgas (LPG) för fartygsägaren Tianjin Southwest Maritime (TSM).

Ammoniak är en av flera satsningar på alternativa bränslen som ska minska utsläppen inom sjöfartsindustrin. Bränslet har låga utsläpp och efterfrågas allt mer bland rederier. Nu har Alfa Laval tecknat sitt första kontrakt för sitt eget bränsleförsörjningssystem för ammoniakdrivna fartyg, FCM Ammonia. Beställare är den kinesiska fartygsägaren Tianjin Southwest Maritime.

– Vår erfarenhet av bränslen som metanol och LPG har gett oss ett försprång i utvecklingen av ammoniak, och detta första kontrakt bekräftar vårt engagemang för att driva på sjöfartens utfasning av fossila bränslen med pålitliga och innovativa lösningar, kommenterar Peter Sahlen, chef för Marine Separation, Fuel Supply Systen & Heat Transfer på Alfa Laval.

Systemet kommer installeras på CSSC Huangpu Wenchong-varvet i Kina för TSM. Den första installationen sker på tre 25 000 kubikmeter LPG/ammoniakfartyg, följt av 41 000 kubikmeter LPG/ammoniakfartyg. Den första enheten ska levereras i slutet av 2025.

Apropå ammoniak: Göteborg planeras vad som kan bli världens första ammoniaksjöfartskorridor, där minst två ammoniakdrivna fartyg ska börja trafikera rorolinjerna till de belgiska hamnarna i Gent och Zeebrugge före 2030.