Grön sjöfartskorridor mellan Göteborg och Belgien ska drivas med ammoniak

Minst två fartyg drivna av ammoniak ska börja trafikera rorolinjerna mellan Göteborgs hamn och de belgiska hamnarna i Gent och Zeebrugge före 2030. Satsningen görs i samarbete med rederiet DFDS och kan bli världens första ammoniaksjöfartskorridor.

Hamnarna i Göteborg, Gent och Zeebrugge är centrala i en kommande grön fraktkorridor som kan komma att koppla samman elva europeiska länder genom sjö-, land- och järnvägsrutter från Norge i norr till Spanien i söder. Sjövägen mellan Göteborg och Belgien är redan idag ett viktigt transportnav mellan Nord- och Sydeuropa och trafikeras av DFDS med tio avgångar i vardera riktning per vecka.

– Fortsatt höjda ambitioner helt nödvändiga för sjöfartens omställning. Nu spänner DFDS bågen rejält och tar position som föregångare vilket är väldigt välkommet. Med tanke på DFDS täta anlöp i Göteborg innebär en omställning till ammoniak också en ordentlig reduktion av utsläppen i vårt hamnområde totalt sett, kommenterar Patrik Benrick, chef för strategisk utveckling och innovation på Göteborgs Hamn.

Rederiets nya mål är att ha minst två ammoniakdrivna fartyg i drift på korridoren från 2030, som en del i ambitionen att ha sex fartyg med nära noll-utsläpp i drift till 2030.

– Vi förväntar oss att detta blir världens första gröna korridor för rorofartyg drivna på ammoniakbränsle med utsläpp nära noll. Men övergången kommer inte vara möjlig utan samarbete. Vi arbetar tillsammans med över 50 partners för att förverkliga detta projekt som kommer att bidra till en mer hållbar framtid för europeisk sjöfart, och hamnarna spelar nyckelroller, kommenterar Jacob Andersen, vice vd för DFDS North Sea.

Rederiet har ansökt om finansiering för totalt fyra ammoniakdrivna fartyg, vilket beräknas sänka utsläppen med 328 000 ton CO2e per år. Det motsvarar ca 11 procent av rederiets scope 1-växthusgasutsläpp jämfört med 2023. Men för att kunna hantera och bunkra ammoniakdrivna fartyg krävs insatser från hamnarna.

– I Göteborgs Hamn är vi i ett tidigt skede i utvecklingen av de driftsföreskrifter som krävs. Vi arbetar också med att etablera en ammoniakvärdekedja för att kunna ha allt på plats för att fartygen ska kunna anlöpa och bunkra regelbundet i hamnen från 2030 och framåt, kommenterar Patrik Benrick.

På landsidan ska ammoniakfartygen kompletteras av eldrivna lastbilar, järnvägstransporter och landström i hamn, vilket redan finns på plats i Göteborgs hamn.