Bilverkstadsjätten Meko, med varumärken som Meca, Mekonomen och Bilextra, meddelade nyligen att de konsoliderar sin norska logistik från tre separata lager till ett nytt centrallager för alla tre kedjorna på Vestby. Nu meddelar koncernen att man även konsoliderar sitt nätverk av lokala distributionslager för Mekonomen och Meca från dagens 51 till 32 enheter.
Initiativet innebär att distributionsnätet konsolideras: strategiskt viktiga lager förstärks, samtidigt som andra slås samman. Det totala antalet enheter i Norge minskas från 51 till 32, dock med följden att kunder både i Mekonomen respektive Meca får tillgång till fler lokala lager än i dag. Förändringen beräknas ge nettobesparingar på minst 66 miljoner kronor per år, med full effekt från 2025. Utöver dessa har Meko-ägda Sørensen og Balchen, med verkstadskedjan Bilxtra, ett 30-tal lokala lager i Norge som inte berörs.
– Bilxtras lagerenheter berörs i nuläget inte av konsolideringen, säger Anders Oxelström, kommunikationsdirektör i Meko.
Parallellt optimeras en mindre del av distributionsnätet i Sverige, men exakt i hur stor omfattning framgår inte.
– Det enda jag kan säga i nuläget är att vi har en ständigt pågående process för att effektivisera vår logistik och våra lagernätverk, och att det kommer att ske vissa förändringar även i Sverige. Men det är inte alls i samma omfattning, utan det stora fokuset nu är på Norge, säger Anders Oxelström.
Meko meddelade i november att man planerar att konsolidera den norska logistiken för koncernens tre kedjor Mekonomen, Meca och BilXtra i ett nytt 32 000 kvm stort, robotiserat centrallager i Vestby utanför Oslo, som byggs av Bulk och ska stå klart 2025. Idag har Meca och Bilxtra egna centrallager i Norge och Mekonomen försörjer idag Norge från det svenska centrallagret i Strängnäs.
”Detta är ett av flera kommande steg i vårt initiativ att bygga ett starkare och mer lönsamt Meko. Med fullt kundfokus kraftsamlar vi på rätt ställen samtidigt som vi minskar utsläppen från våra transporter eftersom vi tar bort många leveranser som idag löper parallellt. Vårt mål är att servicenivån ska bli bättre än tidigare där våra kunder kan dra nytta av ett bredare utbud och marknadens snabbaste leveranser” kommenterar Pehr Oscarson, vd och koncernchef för Meko.
Av Hilda Hultén