Rederijätten A.P. Møller – Maersk (Maersk) är på väg att sjösätta det första av sina 18 stora fartyg med metanolkapacitet som för närvarande är beställda. Den 9 februari 2024 kommer den att tas i bruk på en rutt som inkluderar hamnanlöp i Shanghai, Tanjung Pelepas, Colombo och Hamburg med Ningbo, Kina, som första destination. Maersk har säkrat tillräckligt med grön metanol för att täcka fartygets jungfruresa.
Containerfartyget som byggs av Hyundai Heavy Industries (HHI) i Sydkorea har en nominell kapacitet på 16 000 containrar (TEU) och är utrustat med en flerbränslemotor som möjliggör drift på metanol samt biodiesel och konventionellt bunkerbränsle.
Maersk har säkrat tillräckligt med grön metanol för att täcka fartygets jungfruresa och fortsätter att arbeta flitigt med att hitta lösningar för 2024–2025 för sin metanolaktiverade fartygsflotta. Produktion av grön metanol, t ex e-metanol håller på att byggas upp, bl a av svenska Liquid Wind, som Bill Gates nyligen investerade i.
– Att sätta in det första av våra stora fartyg med metanol på en av världens största handelsvägar, Asien-Europa, är en milstolpe i vår resa mot vårt nettonollmål. Med fartygets kapacitet på 16 000 containrar kommer detta att ha en betydande inverkan på våra kunders ansträngningar att minska koldioxidutsläppen i sina leveranskedjor, och vi ser fram emot att introducera fler metanolaktiverade fartyg på denna och andra fartyg under 2024, kommenterar Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer på Maersk.
Maersk har satt upp ett mål om nettonollutsläpp av växthusgaser för 2040 för hela verksamheten och har också satt upp konkreta och ambitiösa mål på kort sikt för 2030 för att säkerställa betydande framsteg.
Fartyget kommer att namnges på varvet i slutet av januari 2024 innan det tas i bruk. Följande två systerfartyg kommer att sättas in under första halvåret 2024 med namngivningsevenemang i Yokohama, Japan, och Los Angeles, USA. Maersk räknar med att ta emot ytterligare fyra systerfartyg under andra halvåret 2024.
När det första stora fartyget sätts in kommer det att vara det andra containerfartyget i världen som kan segla på grön metanol, det första är matarfartyget Laura Maersk som togs i bruk i september i år.