Milstolpe för DB:s autonoma el-feeder

DB Schenker utvecklar en autonom och eldriven feeder för möbelföretaget Ekornes i Norge. Nu har man genomfört en fullskalig simulering av fartyget och når en viktig milstolpe.

I augusti 2022 gick DB Schenker ut med planerna på att utveckla en autonom och eldriven feeder för kunden Ekornes i Norge. Fartyget designas av Naval Dynamics för att vara obemannat och får ingen kommandobrygga ombord, vilket maximerar användningen av utrymmet för last och teknisk utrustning.

Nu har man genomfört en simulering av feedern i autentiska omgivningar mellan Ikornes hamn och Ålesund hamn för att utvärdera genomförbarheten i att ersätta konventionella feeder-fartyg med den nya tekniken. Simuleringen är en del i ett samarbetsprojekt mellan teknikföretaget Kongsberg Maritime, Ekornes, Massterly och DB Schenker.

“Det här är ett lysande exempel på hur ny teknik och goda gränsöverskridande samarbeten bidrar till omställningen till utsläppsfria transporter. Otroligt inspirerande!”, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker i Norden, i ett pressmeddelande.

Simuleringen ägde rum på Kongsberg Maritime Training Center i Grilstad, utanför Trondheim. Fartyget testades i olika väderförhållanden och rutter för att samla in data om energiförbrukning, hastighet, tidsåtgång och navigationsutmaningar.

Den primära färdvägen inkluderar en passage genom Vegsundet som utgör en navigationsutmaning med låg hastighet, men totalt sett anses vara energieffektiv och fördelaktig.

Fartyget kommer färdas mellan Ekornes egen hamn i Ikornnes och Ålesund hamn. Transportsträckan på 43 km (23 sjömil) tar tre timmar med en hastighet på 7,7 knop.