MQ flyttar hela e-handels- och butikslogistiken från DHL supply chain i Borås, där man funnits i över 20 år, till DB Schenker Logistics i Landvetter. Där kommer man även automatisera lagerhanteringen, bland annat med sortering, hängande gods och en Autostore från Element.
DB Schenker Logistics tar över driften av MQ Marqets lagerhantering, som i augusti i år flyttar in i Schenkers jätteanläggning i Landvetter. MQ, som i april 2020 ansökte om konkurs efter flera tuffa år, räddades av ägarna och återkom i maj under det nya konceptet Marqet, där man ska reducera butikshandeln till förmån för e-handel.
Enligt ett pressmeddelande ska större delen av butiks- och e-handelslogistiken nu automatiseras i en omnilösning som DB Schenker bygger upp för MQs räkning, där basen är en robotlösning från Autostore, som levereras av Element Logic, som haft ett starkt år under 2020, då man blev världens största Autostore-leverantör.
– Vårt svenska bolag var dessutom den enskilt största beställaren från Autostore så det har gått otroligt bra, berättar Thomas Karlsson, vd på Element Logic AB.
Robotlagring och sortering
DB Schenkers automationslösning innehåller också en sorteringsanläggning för utgående sortering samt en sektion för hängande plagg.
– Vi ser en automatiserad lagerlösning som en avgörande del i vår strategi för tillväxt med den digitala affären i fokus. Våra satsningar på ökad tillgänglighet och service för våra kunder ligger helt i linje med denna utveckling och vi ser att samarbetet med DB Schenker Logistics gör att vi kommer att ha marknadens bästa logistiklösning för vår planerade tillväxt med ökade volymer på våra B2C-marknader, kommenterar MQs vd Ingvar Larsson.
Hela lösningen är utformad för att hantera både e-handel och butikspåfyllnad.
– Vi är naturligtvis väldigt stolta över att få MQ Marqet som ny kund. Det innebär att vi nu tar det första steget i att bygga ett modernt automatiserat logistikcenter som gör det möjligt för oss att bättre betjäna den snabbt växande B2C-marknaden hos våra kunder, kommenterar Håkan Nydén, chef för DB Schenkers kontraktslogistik i Sverige, Danmark och Island.
Samarbetet kommer att starta under augusti 2021 och alla implementeringsaktiviteter har redan börjat för att säkerställa en smidig övergång och start. Lösningen som nu implementeras är del av en strategisk satsning på en större gemensam automationslösning, där planen från DB Schenkers sida är att man även ska kunna hantera andra kunders logistik i samma lösning.
Av Hilda Hultén