KRÖNIKA: ”Frontlinjen är pilens spets, dess riktning. Svängmassan som kommer efter är den verkliga förändringen. Och den är svår att stoppa när den väl fått fart” skriver Per Olof Arnäs i en krönika i Dagens Logistik.
Krönika ur Dagens Logistik nummer 4 2024
Häromdagen skrev SpaceX historia genom att med en gripklo fånga en 120 meter lång raket som varit uppe i rymden. Detta öppnar för en framtid där stora delar av en farkost kan återanvändas och sänka kostnaderna för rymdfärder. Även om detta var imponerande så får vi nog vänta innan vi kan köpa semesterbiljetter till Mars eller månen.
Precis som med flygets utveckling krävs pionjärer som vågar satsa och pusha gränser. Betalningen kommer i form av bred utveckling i kölvattnet av landvinningarna. Det är ”bara” en fråga om tid och timing. Rymdfart är en fysisk bransch där stora, tunga saker ska upp i omloppsbana. Fysikens och ekonomins lagar sätter spelreglerna och utveckling sker därför med en viss tröghet. Annat är det med digital utveckling, till stor del frikopplad från fysiska begränsningar, särskilt när den når användarledet. Träningen av AI-modeller kräver dock allt större mängder data och GPU-tid, med en årlig tiodubbling sedan 2010.
AI kan göra oss mer produktiva och hjälpa oss att fatta bättre beslut. Båda är viktiga, men utvecklas längs olika vektorer
Vi kommer inom kort att kunna göra mycket som vi tidigare inte kunde, och se en tydlig skillnad mellan de som tar till sig teknologin och de som avvaktar. Samtidigt har vi en stor befintlig svängmassa: fordon, terminaler, gamla IT-system, konservativa affärsmodeller, låg kunskap och begränsad strategisk vision. Inom denna svängmassa börjar teknologiskiftet synas. Vi har fått Copilot på kontoret och AI-baserade verktyg för att förbättra effektiviteten och stödja beslutsfattande.
Två huvudinriktningar sticker ut. AI kan göra oss mer produktiva genom att automatisera uppgifter och minska slöseri = effektivitet. Samtidigt kan AI hjälpa oss att fatta bättre beslut och identifiera möjligheter = impact. Båda är viktiga, men utvecklas längs olika vektorer.
Låt oss inte förblindas av frontens hastighet. Förstå istället var AI kan göra verklig skillnad i vardagen, både för att öka produktiviteten och skapa verkligt värde.
Trots att språkmodeller ibland hallucinerar och ger felsvar är det uppenbart att deras funktionalitet har potential att förändra många arbetsuppgifter i grunden.
Många satsningar fokuserar nu på validitet – hur vi kan lita på svaren en modell genererar? Just nu får vi jobba utifrån en 80-20-logik och låta maskinen göra 80% och människan 20%. Utmaningen är att hitta gränsen mellan dessa och ge människan verktyg som verkligen frigör tid eller förbättrar prestation.
När jag ser personer som klagar på frontlinjen och att den inte är bra nog är det som att någon klagar på bröderna Wright för att deras flygplan var för långsamt eller att det bara hade plats för en passagerare. Frontlinjen är pilens spets, dess riktning.
Svängmassan som kommer efter är den verkliga förändringen. Och den är svår att stoppa när den väl fått fart…
Per Olof Arnäs, Senior rådgivare inom ny teknik