Nicklas Storåkers spår nisch-position för Amazon i Sverige

Amazons Sverigelansering har mer att göra med kriget med Google om att vara främsta sökmotorn för e-handeln, än att man på riktigt bryr sig om den svenska marknaden, det spår Pricerunners vd Nicklas Storåkers i en intervju med Transportnytt.

– Amazons e-handelsverksamhet utanför USA förlorar pengar. Skälet till att Amazon går in i Sverige och Norden tror jag är att Amazon utkämpar ett intergalaktiskt krig mot Google när det gäller förstaplatsen som sökmotor för e-handeln. Det är fler konsumenter i USA som börjar sin sökning på Amazon än på Google när de ska e-handla. I Sverige är det omvänt – vi använder Google till nästan alla typer av sökningar på nätet. Både Google och Amazon har visat att de är beredda att gå ganska långt för att vinna kriget om största sökmotor för e-handeln, säger Nicklas Storåkers till Transportnytt.

Amazons framgång på sina hemmamarknader beror på att där var man mycket tidigt ute, och har nu funnits en lång tid, konstaterar Storåkers.

– I USA, Storbritannien och Tyskland har Amazon marknadsandelar på upp till och över 50 procent. I USA har Amazon funnits i 26 år och i Storbritannien och Tyskland i 22 år. Så den dominerande marknadsposition Amazon byggt upp på dessa marknader har man haft över två decennier på sig att bygga. På marknader som Amazon gått in på närmare i tid – exempel Spanien och Italien – har bolaget runt tio procents marknadsandel, säger Storåker.

Läs hela intervjun här.