Det norska rederiet Viasea Shipping, som grundades för sju år sedan, investerar i två vätgasdrivna containerfartyg. När de tas i drift kommer de trafikera rutten mellan Norge och Nordeuropa. Investeringen får ekonomiskt stöd av norska Enova.
Viasea satsar på två vätgasdrivna containerfartyg för att kunna erbjuda sjötransporter med nollutsläpp. Satsningen finansieras med 171,8 miljoner norska kronor från det statliga bolaget Enova. Det nya fartygskonceptet är designat för att kraftigt minska energiförbrukningen genom att kombinera ny utsläppsfri teknik som grön vätgas och rotorsegel för att kunna dra nytta av förnybar energi.
Till en början kommer man tanka vätgas i Norge, men när det blir tillgängligt på fler platser längs rutten kommer fartygen kunna drivas helt utan diesel. Den initiala kombinationen av vätgas- och dieseldrift beräknas kunna resultera i 75 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med motsvarande dieseldrivna fartyg.
– Vi tror att avancerad grön vätgasteknologi kommer revolutionera sjöfartstransporterna i Europa, med nollutsläpp som resultat. Sedan Viasea Shipping grundades för sju år sedan har målet varit att leverera mer hållbara transporter till marknaden. Först som ett grönare alternativ till vägtransporter, och nu med ett fokus på sjötransporter utan utsläpp i Europa. Detta är vårt första steg, kommenterar Morten Pettersen, vd för Viasea Shipping.
Rederiet har anlitat The Norwegian Ship Design Company för att utveckla fartygskonceptet för kortsjötransporter som ska drivas med vätgas och vindenergi. Konceptet är baserat på uppskalade lösningar som utvecklats under namnet ”Powered by Nature” i samarbete med Egil Ulvan Rederi.