Polarn O. Pyrets butiker har haft det tufft under pandemin, men e-handeln har kunnat växa genom partnerskapet med Nowaste Logistics.
Hösten 2019 flyttade Polarn o. Pyret in i Nowastes högautomatiserade terminal i Helsingborg, som i ett och samma flöde hanterar order till både butiker och e-handelskunder.
– Med det nya partnerskapet har vi klarat av att hantera den stora ökningen av e-handelsorder som vi sett de senaste månaderna, kommenterar Anna Henriksson, logistikchef på Polarn O. Pyret.
Trots att e-handeln hos Polarn O. Pyret haft en betydande volym sedan starten hos Nowaste Logistics kom den stora ökningen under mars och april som en överraskning även för logistikpartnern.
– Polarn O. Pyret har varit mycket framgångsrika med sina kampanjer kommenterar Martin Nilsson från Nowaste som är ansvarig för driften på terminalen.
– En måndag morgon i april hade vi mer än arton gånger fler orders i systemet än en normal måndag. Det var ju både fantastiskt roligt och utmanande och tack vare automationen och vår fantastiska personal kunde vi slå våra egna rekord och kort där efter var samtliga helgorders på väg ut till kunderna..
Nowaste Logistics har valt att investera i en automatiserad skyttel-lösning från Knapp, genom vilken fler än 100 individuella skyttlar hanterar ca 70 000 backar med varor. Nowaste har endast egen personal och använder därför inga bemanningsbolag.