Nshift hakar på branschöverenskommelse om fossilfria leveranser

Svensk Handel och innovationsnätverket Asters branschöverenskommelse om fossilfri frakt, som ska ge konsumenterna ett tydligt och hållbart fraktalernativ i checkouten, får nu stöd av den stora TA-aktören Nshift.

Nshift har beslutat att stödja Svensk Handels arbete för att främja fossilfria leveranser från webbshoppar och handlare i hela Sverige. Svensk Handel presenterade, tillsammans med Alliance for Sustainable E-Commerce, ”Branschöverenskommelsen för fossilfri leverans” i oktober 2022. Överenskommelsen sätter en standard för vad en ”fossilfri leverans” innebär, och ska göra det tydligare för konsumenterna vad de köper när de väljer detta alternativ.

Sara Bergman, Nordisk miljömärkning och Jozephine Darlington, Aster, pratar hållbar frakt på D-Congress 2022. Foto Klara Eriksson.

– Det är negativt för e-handeln när det saknas en förståelse för termer som ’grön’, ’hållbar’ och ’fossilfri’. Det skapar förvirring för konsumenter och gör det svårt att nå ut med fossilfria leveranser i Sverige. Branschöverenskommelsen tar bort denna förvirring och gör det möjligt för handlare och webbshoppar att skapa tydlighet för konsumenter om vad fossilfria alternativ innebär, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Flera svenska handlare, webbshoppar och andra företag har redan skrivit under branschöverenskommelsen, som nu får stöd av Nshift. Genom att stödja branschöverenskommelsen kommer Nshift att göra det möjligt för handlare att i kassan tydligt markera transportörer som anslutit sig till Svensk Handels fossilfria initiativ.

– Online-kunder vill göra rätt val för sig själva och miljön. Svensk Handels arbete för att bygga branschkonsensus kring fossilfria leveranser kommer att hjälpa till att göra dessa val tydligare, kommenterar Sean Sherwin-Smith, produktchef för Post Purchase på Nshift.

– Handlare och webbshoppar kan därför minska sin miljöpåverkan och samtidigt öka konverteringsgraden.