Svensk handel och Asters branschöverenskommelse om vad som är en fossilfri e-handelsleverans är nu på plats. Övernskommelse ska göra det tydligare för konsumenter vad transportörer och e-handlare menar med en hållbar e-handelsleverans.
Grönt val, klimatsmart, bra val, hållbar… det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp. Men vad betyder dessa? För att skapa en gemensam definition av ett fossilfritt leveransalternativ har Svensk Digital Handel (idag Svensk handel) och innovationsnätverket Aster (Alliance för Sustainable E-Commerce) initierat och nu fört i hamn en branschöverenskommelse om begreppet.
– För Svensk Handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, kommenterar Per Ljungberg, tillträdande Chief Innovation Officer på Svensk Handel.

Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort. Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.
– För att skapa en mer hållbar e-handel krävs den här sortens samarbeten, där branschen sluter upp tillsammans. Vi är jätteglada över att få möjligheten att jobba med så engagerade handlare och transportörer. Branschöverenskommelsen förklarar vad en fossilfri leverans är och alla som är en del av logistikkedjan kan därför erbjuda konsumenter transparens kring vad det är för leveransalternativ de väljer. På Aster hoppas vi att branschöverenskommelsen för fossilfri leverans är den första av många gemensamma uppgörelser för en mer hållbar e-handel, säger Josephine Darlington, ansvarig på Aster.
Här kan du läsa branschöverenskommelsen.