Kinesiska rederiet Cosco vill köpa en andel av Hamburgs hamn. Köpet har dock stött patrull av tyska politiker, som inte vill ge Kina makt över kritisk infrastruktur. Nu har en uppgörelse nåtts, där Cosco föreslås få köpa en mindre del: 24,9 procent i stället för tidigare föreslagna 35 procent.
Tyskland och Europa lider av sviterna från det förtroende man visade Ryssland, när man gjorde sig beroende av rysk gas genom Nordstream-ledningarna.
Den läxan bidragit till att tyska politiker inte vill se att kinesiska rederiet Cosco får köpa in sig i den tyska containerhamnen i Tollerort, en del av Hamburg hamn.
Samtliga sex tillfrågade tyska departement har vänt sig mot affären, men förbundskansler Olaf Scholtz har velat se en affär och nu verkar det som att man nått en kompromiss, då Cosco föreslås få köpa en mindre andel med mindre möjlighet till påverkan.
Om förhandlingarna lyckas skulle det bli första gången en icke-tysk operatör köper in sig i landets huvudsakliga containerhamn. Det skulle också förstärka rederiets närvaro i både Hamburg och norra Europa.