Nu är var femte nyanställd förare kvinna

Under de senaste tolv månaderna har 5 600 lastbilschaufförer fått jobb, och kvinnorna tar allt större plats. Enligt TYAs Trendindikator Åkeri är var femte nyanställd nu en kvinna. ”Nu börjar vi se effekterna av den stora ökningen av tjejer på gymnasiets transportprogram”, kommenterar Lena Törnstrand från TYA.

Årets Trendindikator från TYA visar tydliga spår av lågkonjunktur och oroligt omvärldsläge. Åkerierna rapporterar om en osäkerhet kring allt från ökande priser till minskade kunduppdrag, vilket kan påverka nyanställningar och leda till uppsägningar.

28 procent av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer att de kommer anställa inom de närmaste tolv månaderna, en minskning jämfört med 2024 då 34 procent gav samma svar. Det är fortfarande få som planerar att säga upp, samtidigt uppskattas uppsägningarna gälla 591 personer. Det är dubbelt så många jämfört med förra årets rapport.

– Både statistiken och fritextsvaren ger en klar bild av hur svårt det är för åkerierna att planera. Det har skapat en inbromsning i branschen, men det ska inte tolkas som att vi behöver färre lastbilsförare framåt, kommenterar Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

Många får jobb

Trots det ansträngda läget har drygt 5 600 lastbilschaufförer anställts de senaste tolv månaderna. Det är 1 000 fler än vad åkerierna uppskattade i förra årets undersökning. Och nyutbildade chaufförer får jobb. 34 procent av de som anställts de senaste tolv månaderna har mindre än ett års erfarenhet och 85 procent av avgångseleverna på gymnasiet fick jobb efter sin examen.

– Det är avgörande att beslutsfattare ser att transportutbildningen leder till arbete. När kommuner och skolor kämpar med besparingskrav kan det vara lockande att spara pengar på en utbildning som Transportprogrammet, men vi vill uppmana till långsiktiga beslut, kommenterar Lena Törnstrand och fortsätter:

– När konjunkturen vänder kommer branschen att behöva all kompetens den kan få.

Var femte nyanställd är kvinna

En annan trend som syns är ökningen av kvinnor i branschen. I årets undersökning ökar andelen kvinnor från 9 till 11 procent. Men skillnaden är störst bland nyrekryterade, där mer än var femte nyanställd (22 procent) är kvinna. Det är att jämföra med 9 procent 2018 och 18 procent 2024.

– Transportbranschen är för alla och det är oerhört glädjande att det nu börjar synas i statistiken. Vi har redan sett den här trenden på transportinriktningen på gymnasiet där tjejerna i dag utgör 33 procent av eleverna, och jag tror att den här utvecklingen kommer att fortsätta, kommenterar Lena Törnstrand.

Siffror ur rapporten*

  • 28 % (34 %) uppger att de kommer att nyanställa.
  • Sammanlagt behövs 2 200 (2 304) nya lastbilschaufförer i Sverige det närmaste halvåret. På helåret efterfrågas 4 080 (4 623) chaufförer.
  • Planerade uppsägningar i antal 591 (288).
  • 36 % (43 %) av företagen upplever problem med att rekrytera nya chaufförer.
  • Andelen kvinnor som kör lastbil är 11 % (9 %)
  • Av de lastbilschaufförer som nyanställdes förra året var 22 % (18 %) kvinnor.
  • 956 åkeriföretag besvarade enkäten.
  • Frågorna i rapporten ställdes från början av mars till början av maj 2025.

*2024/2025 års siffror i parentes