Nu uppdateras postnumren

Den 6 mars sker den årliga postnummeruppdateringen och ändringarna i år berör 249 postnummer: 165 postnummer tillkommer och 84 släcks. Nicklas Mattsson på Geposit uppmanar alla e-handlare och fraktbolag att uppdatera sina adressdata för att undvika kostsamma missar.

Det svenska postnummersystemet introducerades 1967 och har till uppgift att underlätta postsorteringen. Varje vecka sker förändringar i postnummerdatabasen, men större sådana som påverkar fler än 50 hushåll eller företag sker i den årliga uppdateringen. Den inträffar nu den 6 mars. Företag som arbetar med kundordrar, kundregister eller på annat sätt hanterar adressdata från webformulär kommer därför i hög grad att påverkas av förändringarna.

– Trots att detta är den största uppdateringen som sker under året, så är det flera e-handlare som missar att adressdata är en färskvara som också förändras löpande under tid. Så mycket som 250 000 adresser förändras i Sverige varje år, vilket definitivt berör många hushåll och företag, kommenterar Nicklas Mattsson, vd för Geposit.

Geposit är en plattform för geografisk data och erbjuder API:er och webbtjänster för adressvalidering och zonindelning, baserat på det svenska postnummersystemet. De lyfter att förändringar i adressdatan kan ställa till det för både e-handlare och fraktbolag.

Nicklas Mattsson, vd för Geposit. Foto Geposit.

– Det skickas och levereras tusentals paket dagligen, bara 2021 skickades 227 miljoner paket på den svenska postmarknaden, men faktum är att en stor del inte kan levereras på grund av att mottagaradressen är felaktig, ogiltig eller inte lämpar sig för paketutdelning. Lägg också till att mottagaren själv kan slarva och fylla i en ofullständig adress i check-out hos e-handlaren. Det leder till konsekvenser som dyra debiteringar från transportbolagen för utkörningar till fel adress eller hantering av paket som har gått i retur. Långa leveranstider skapar ju också frustration och missnöje hos kunderna, kommenterar Nicklas Mattsson.

Under förra året validerade Geposits system nära 12 miljoner adresser, där 19 procent var felaktiga.

– Felaktiga adresser är definitivt vanligare än vad man kanske tror och kostar mycket i form av onödiga bomkörningar och administration i att hantera returer. Jag tror många e-handlare i tider som dessa, med skenande bränslepriser och prishöjningar på frakttjänster överlag, bör säkerställa att de når sina kunder där de faktiskt befinner sig, avslutar Nicklas Mattsson.