Efter drygt ett års förseningar är Sveriges första eldrivna reachstacker äntligen i hamn. Den elektriska giganten med en hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet om 587 kWh ska lyfta gods med minsta möjliga klimatavtryck i hamnens containerterminal i Helsingborg.
– Vi är verkligen glada att ta emot reachstackern idag. Nu har vi en spännande tid framför oss att först lära oss och sedan jämföra maskinens produktivitet och effektivitet i terminalen, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn, i ett pressmeddelande.
Kalmar, en del av Cargotec, är tillverkare och leverantör av den elektriska reachstackern. Upphandlingen stod klar under andra kvartalet 2022 med en planerad leverans redan i slutet av samma år. Så blev det alltså inte, maskinleveransen bjuder i stället på en glädjande start 2024. Den helt elektriska reachstackern är den första i sitt slag som levereras i Sverige.
– En viktig del i vårt hållbarhetsarbete är utvecklingen av en klimatneutral elektrifierad hamnverksamhet. Vår målsättning är att 75 procent av våra arbetsmaskiner ska vara eldrivna 2026, vilket är ett tufft mål i ambitionen att vara Nordens modernaste hamn.
Femte eldrivna tunga arbetsfordonet
Reachstackern blir hamnens femte tunga eldrivna arbetsfordon tillsammans med de fyra dragbilarna från Terberg som rullat i terminalen sedan ett par år tillbaka. Genom att elektrifiera arbetsfordonen i hamnen förbättras både arbetsmiljön för stuveriarbetarna samtidigt som hamnens klimatpåverkan minskar.
Att arbeta med elektriska fordon i jämförelse med konventionella är en stor omställning. Omfattande utbildning och support till hamnens tekniker och mekaniker är inkluderat i upphandlingen med Kalmar. Men då hamnen har elektriska dragbilar i drift så finns redan viss särskild kompetens hos personalen om både hantering och underhåll av elfordon.
Erfarenhet och kompetens
Kalmar har lång erfarenhet av tunga arbetsfordon och specialiserar sig på godshantering och transportlösningar till industrin. Redan 1940 byggde de sitt första arbetsfordon och därefter har det bara utvecklats och fortsatt. Idag har Kalmar 4 800 anställda och arbetar globalt. Ett av fyra containerlyft som sker i världen görs med hjälp av en lösning som utvecklats och levererats från Kalmar.
– Med vår elektriska reachstacker erbjuder vi industrin både hög prestanda och produktivitet, samtidigt som koldioxidutsläppet reduceras. Vi är stolta att kunna leverera Sveriges första 100 procent elektriska reachstacker och vi vill säga grattis till Helsingborgs Hamn för att de leder vägen i Sverige med köpet av den första el-reachstackern, kommenterar Eric Wass, säljare Kalmar Sverige.
FAKTA – Kalmar electric reachstacker:
Hjulbas – 6,5 meter
Staplingsförmåga – 5 containrar högt
Lyftkapacitet i ton – 45 – 32 – 16 i 1:a, 2:a respektive 3:e raden
Batterikapacitet 587 kW