Färjerederiet Viking Line har signerat ett samförståndsavtal med Stockholms Hamnar och Åbo Hamn för att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Stockholm och Åbo. Siktet är inställt på en helt fossilfri korridor senast år 2035.
De tre parterna signerade samförståndsavtalet den 6 februari. Tanken är att partnerskapet ska fungera som en innovativ plattform för att utveckla skalbara lösningar för utfasning av fossila bränslen och möjliggöra en grön sjöfart mellan Stockholm och Åbo.
– Viking Line är ett rederi med rötterna i den känsliga skärgården. För oss är arbetet med att skydda och bevara Östersjön en del av vårt DNA. Vi är ambitiösa föregångare i branschen och stolta över att tillsammans med Stockholms Hamnar och Åbo hamn ta detta steg för att komma närmare helt fossilfria kryssningar och transporter på denna viktiga farled mellan Sverige, Åland och Finland, kommenterar Jan Hanses, vd för Viking Line.
Projektet kvalificerar sig som en grön sjöfartskorridor enligt Clydebankdeklarationen, med bekräftelse från både Sverige och Finland. Åtagandet ligger före tidsplanen i EUs regelverk Fit for 55.
– Klimatförändringarna sker här och nu och då är det viktigare än någonsin att ta konkreta steg för omställning. Vi vet att fler transporter behöver ske med tåg eller båt i stället för bil och flyg och grön sjöfart spelar en stor roll i klimatomställningen av transportsektorn, kommenterar Clara Lindblom (V), ansvarigt borgarråd för Stockholms Hamnar.
Under projektets gång kommer parterna att successivt minska sina koldioxidutsläpp och arbeta för en helt fossilfri korridor. Samarbetet kan på sikt utvidgas till att involvera nyckelintressenter inom sjöfartsnäringen, inklusive varuägare och speditörer.
– Miljöarbetet har alltid varit i fokus i all vår verksamhet. Åbo hamn ligger inbäddad i en mycket känslig skärgård som ger oss ansvaret att alltid respektera vår omgivning inom det dagliga arbetet. År 2023 skrev vi under Åbo stads miljökontrakt med mål att staden skall vara kolneutralt år 2029. Det är ett mål som vi arbetar systematiskt för att nå och därför är detta memorandum att utveckla en grön transportkorridor mellan Åbo och Stockholm ett naturligt steg för oss, kommenterar Erik Söderholm, vd Åbo Hamn.
Samarbetet ska också ta hänsyn till framsteg och lösningar från det pågående Decatrip-projektet, där Viking Line, Rauma Marine Constructions, Åbo Akademi och Kempower samarbetar.