Energibolagen E.ON, Nordion Energi, CMP, Sysav och Uniper har tecknat ett samförståndsavtal för utveckling av en koldioxid-hubb i Malmö hamn. Samarbetet kommer nu undersöka förutsättningarna för ett mellanlager i Norra hamnen.
CNetSS är ett samverkansprojekt mellan flera aktörer inom energi och infrastruktur. Samarbetet inleddes 2022 med syfte att samarbeta kring infrastrukturlösningar för transport och permanent lagring av infångad koldioxid. Projektet har skett med stöd av Industriklivet.
Under projektets första två faser identifierades Malmö som den mest lämpliga platsen för mellanlager av koldioxid. Nu går E.ON, CMP, Nordion Energi, Sysav och Uniper framåt för lokala förberedelser i Malmö.
– Nordion Energi är specialiserade på energiinfrastruktur och kommer att utveckla, bygga och sedan driva hubben i Malmö hamn. Infrastruktur för koldioxidinfångning är, jämte biogas och vätgas, ett av våra prioriterade innovationsområden för att påskynda energi- och klimatomställningen. Det är en omställning som är stor och sker på många fronter – och som inte kan vänta. Därför är det en styrka att vi nu gemensamt arbetar mot målet att etablera en regional koldioxidhubb i Malmö, kommenterar Hans Kreisel, vd för Nordion Energi.
Parterna har enats om att tillsammans vidareutveckla en infrastruktur i Malmö för mellanlagring som ett steg innan vidare transport till slutanvändare eller permanent förvaring. Målet är att även främja Malmö och Skåne som en attraktiv region för industriell utveckling och erbjuda en kostnadseffektiv logistiklösning för aktörer som arbetar med koldioxidavskiljning.
– Hamnen i Malmö spelar en viktig roll för etableringen av den framtida koldioxidinfrastrukturen. Ramarna för samarbetsavtalet med siktet inställt på att ha ett mellanlager på plats, skapar nya affärsmöjligheter i hamnen framöver, kommenterar Barbara Scheel Agersnap, vd för Copenhagen Malmö Port.
De fem aktörerna ska tillsammans hitta storskalfördelar för att sänka kostnader och realisera uppförandet av infrastrukturen. I samarbetet ingår:
- Yta och placering för mellanlagring i Norra hamnen
- Rörtransport från produktionsanläggningar
- Mottagningsanläggningar för flytande koldioxid via järnväg, lastbil eller skepp
- Förvätskningsanläggning för koldioxid i gasform
- Utlastning för transport via skepp till slutförvaring
- Affärsmodell för samarbetspartners och tillkommande kunder
Ytterligare samråd med lokala aktörer och intressenter kommer att ske för att säkerställa en heltäckande och hållbar utveckling av projektet. Mellanlager förväntas stå klart 2028 och förvätskning 2030.