Ny rapport: Viktigt ladda smart när transporter elektrifieras

I ett nytt projekt har Power Circle modellerat laddningen vid en terminal med 12 distributionsfordon. Modelleringen visar hur smart laddning, genom relativt enkel styrning, minskar effektbehovet och gör laddningen avsevärt mycket billigare. “Laddeffekten kan mer än halveras”, säger Hampus Thuresson på Power Circle.

– Det vi ser i resultaten är att laddeffekten kan mer än halveras samtidigt som olika kostnader kan minskas med i storleksordningen 20–30 procent beroende på strategi, säger Hampus Thuresson ansvarig för statistik på Power Circle, i ett pressmeddelande.

Tjäna pengar genom att bidra med stabilitet

I det svenska kraftnätet råder en brist på planerbar elkapacitet – kränkrfaten och vattenkraften räcker inte fullt ut till för att stabilisera systemet, och lokalt saknas kapacitet i elnätet. Den nya studien från Power Circle visar att terminaler kommer kunna tjäna pengar på att sälja effekt till systemet när det finns behov. Det kallas fackmannamässigt “att bidra med flexibilitet” och tjänsterna för att sälja och köpa effekt i systemet för “flexibilitetstjänster”.

Det finns flera möjligheter för elektrifierade terminaler att delta med sin flexibilitet både på lokala flexibilitetsmarknader som hanterar flaskhalsar i nätet, och på Svenska kraftnäts stödtjänstmarknader som håller systemet stabilt och i balans.

– Under 2022 har vi sett ovanligt höga priser på stödtjänstmarknaderna vilket har gjort att de aktörer som hunnit införa smart laddinfrastruktur, ibland i kombination med ett batterilager, har kunnat tjäna en hel del pengar medan fordonet står still. Detta blir en extra intäkt till verksamheten som också bidrar till att finansiera den omställning som vi behöver göra bort från fossila bränslen, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.

Samarbete krävs

Studien visar dock att det krävs samarbete mellan flera aktörer i värdekedjan för att realisera potentialerna. Det innebär nya roller för aktörerna men också helt nya kontaktytor mot aktörer som man tidigare inte arbetat med. Samtidigt behövs en acceptans och förståelse för flexibilitet i hela logistikkedjan.

– Det finns i dagsläget inte något större intresse av att flytta leveranser i tid för att optimera laddningen, därför har vi i studien utgått från den flexibilitet som finns tillgänglig när fordonet ändå står still. I de fall vi studerat finns en ändå en betydande möjlighet till flexibilitet, men den kan komma att minska i framtiden om fordon börjar köra fler skift, säger David Mowitz expert på emobilitet hos Power Circle.

– Slutsatsen blir att smart laddning för såväl lätta som tunga lastbilar inte bara är en teknisk möjlighet, utan också en ekonomisk möjlighet. Med rätt förutsättningar kan smart laddning bidra till att optimera energianvändningen och minimera kostnaderna för transportbolagen och samtidigt bidra till ett mer robust och resurseffektivt elsystem.

Läs hela rapporten här.