Dagabs nya lager i Bålsta utanför Stockholm dras med driftsstörningar, vilket lett till leveransproblem som uteblivna leveranser av vissa varor till en del butiker. ”Det finns butiker som inte har fått varor som de ska”, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till DN.
Det var Dagligvarunytt som först rapporterade om arga butiksrepresentanter som inte fått de varor de beställt i veckan. Expressen och DN har hakat på, och det handlar om felleveranser och uteblivna leveranser av vissa varor, till butiksnätet på 250 butiker som försörjs från lagret.
Dagabs högautomatiserade jättelager i Bålsta togs i drift i början av året och automationslösningarna rampas just nu upp. Just nu är det torrvarorna som levereras från Dagab-lagret, enligt DN. Men den senaste veckan har lagret dragits med driftsstörningar.
– Vissa varor har uteblivit och andra har kommit vid fel tillfällen. Nu jobbar de med att lösa driftsstörningarna och komma ikapp. Att något sådant här inträffar är inte oväntat, men det har varit lite större störningar än vad vi önskat under den senaste veckan, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood till DN.
Lagret har totalt 150 000 kvm golvyta och ersätter bolagets siter i Borlänge, Skellefteå, Årsta, Jordbro, Sätra och Örebro och ska hantera 60 procent av koncernens volymer, varav 80 procent automatiserat, med Witron som automationsleverantör.
– Vi har en upprampning som är nästan ett år lång just eftersom vi vet att störningar kan uppstå längs vägen, och den planen ligger fast. Det är så klart superviktigt för oss att få ut varor till butikerna, men det här är saker som tyvärr kan hända i ett så här stort projekt, fortsätter Magnus Törnblom.