Nya Simpel Transport vill fylla bilarna

Många har försökt, få har lyckats. Nystartade Simpel Transport menar sig har tekniken för att transportörer ska kunna fylla bilarna, och genom deras tjänst kunna hämta upp paket som passar deras rutt. “Vi vill att beställa “en Simpel” ska bli lika vedertaget som en Uber.” säger medgrundaren Patric Olsson. 

Att många lastbilar går halvtomma är ett välkänt problem, som många försökt komma till rätta med, senast Logic Link som i somras lanserade sin digitala plattorm för att förmedla uppdrag mellan åkerier. Patric Olsson har ärvt Stockholmsåkeriet “Lisas” av sina föräldrar, och har sett problemet i sin egen verksamhet. 

– Det går att fylla bilarna vissa dagar men absolut inte alla, och när en bit av rutten är avklarad är bilen såklart alltid halvtom. Det finns stora vinster för alla aktörer på marknaden om vi i större utsträckning lyckas fylla bilarna, säger Patric Olsson. 

Han kläckte idén om en digital tjänst för att matcha lastbilar i trafik med körningar för medgrundaren och ekonomen Andreas Klingensjö och sedan dess har man i dialog med varuägare och transportörer utvecklat sitt system för att varuägare lätt ska kunna boka en “Simpel” och få sina varor levererade, och transportörer lätt kunna plocka upp gods längs med sin rutt. 

– Ett enkelt expempel är en e-handlare eller butik i Solna som ska skicka iväg en vara till Sveavägen i Stockholm. Vår app visar då bilar som finns i närheten som har implanerade rutter som matchar, och kan ta med sig paketet, berättar Patric Olsson. 

Anderas Klingensjö. Foto Simpel Transport.

Miljardbolag med på tåget

Anledningen till att han tror att de kommer lyckas där många har försökt före dem är att de lärt sig mycket av tidigare misstag, och har både en affärsmodell och en teknisk lösning som marknaden efterfrågar, förklarar han. Det ska vara en helt automatisk och digital tjänst, inom snar framtid paketerad som en app.

– Dessutom tror jag vi ligger rätt i tiden. Det fanns inte samma hållbarhetsfokus för några år sedan. 

I prismodellen ligger att alla parter ska vinna på affären, som bygger på enskilda “gig” – man behöver inte teckna något avtal för att använda sig av tjänsten. 

– Seriösa transportörer och åkerier, med schyssta löner och arbetsvillkor, ska kunna tjäna en extra femhundring på bilen. Varuägare får en hållbar och “simpel” transport och vi får det lilla som blir över. 

Live med Lisas

Tjänsten går live idag i Stockholm, med Patric Olssons eget åkeri som första transportör – men startupen är i dialog med ett flertal stora transportörer och varuägare. “Miljardbolag” enligt Patric Olsson. 

Patric Olsson. Foto Simpel Transport

– Det finns en stark efterfrågan, och från att ha varit skeptiska är nu alla vi talat med positiva till tjänsten. Vi utvecklar en helt automatiserad och digital tjänst, och arbetar nu med integrationer till företagens affärssystem. 

 Från att ha varit skeptiska är nu alla vi talat med positiva till tjänsten

Efter Stockholm väntar Göteborg och Malmö, därefter övriga Sverige, och på sikt Norden. Till en början erbjuds matchning för B2B-transporter, men siktet är inställt på även B2C.

– Vi börjar med B2B, men så snabbt det går kommer vi även komma igång med B2C, men det är vissa utmaningar med det så därför vill vi inte koppla på detta på en gång.

Men varför Simpel Transport? I mina boomer-öron låter det som en dålig transport?

– Det sa min mamma också! Men jag tycker inte det, det ska vara enkelt och det låter bra att man i framtiden kommer kunna beställa en “Simpel”, förklarar Patric Olsson.

Av Klara Eriksson