Nytt elfordon ska kunna gå på bara sol

Det svenska elbilsföretaget Clean Motion presenterar sin senaste innovation: en leveransbil, utvecklad för att möta den enorma efterfrågan på hållbara last mile-transporter i städer med ett solpanelstak som gör det tillräckligt energieffektivt för att eliminera behovet av laddning när solen är uppe. Produktionsstart är planerad redan till hösten 2022.

Clean Motion grundades 2010 i Lerum och har visionen ”att utveckla verkligt hållbara fordon med minimal miljöpåverkan och med en lägre totalkostnad än förbränningsmotorbaserade alternativ”.

Deras första produkt: Zbee är ett lätt, trehjulat fordon som levereras antingen med säte (tuk-tuk) eller lastutrymme bak.

Under det första halvåret 2021 omsatte Clean Motion 1,2 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på minus 839.000 kronor, enligt Di. Bolaget, som är listat på First North, genomför nu en nyemission för att ta in 27,5 miljoner kronor.

Räckvidden på det nya fordonet ska enligt företag komma att vara upp till 400 km – med 100 km per dag bara från solen, tack vare det innovativa solpaneltaket.

– Vi är inte ensamma om att integrera solpaneler i fordon. Det unika är våra fordons energieffektivitet, vilket innebär att soltaket kan göra dem självförsörjande på energi. Det innebär också att vi med bara 40 kg batterier kan erbjuda en räckvidd på 280 km, vilket passar norra breddgrader där solen inte är en pålitlig energikälla, kommenterar Göran Folkesson, vd för Clean Motion, i ett pressmeddelande.

Re:volt ska börja rulla ut redan i slutet av nästa år. Just nu söker Clean Motion företag med diversifierade transportbehov, som vill vara med och anpassa de sista detaljerna i plattformen. Målet är att skapa ett omfattande kunderbjudande för den europeiska transportmarknaden. Planen att erbjuda Re:volt för lokal licensierad tillverkning på tillväxtmarknader globalt.

– Marknaden för miljövänliga last mile-leveranser är enorm och växer snabbt, men utbudet av fordon som verkligen kan ersätta de gamla fossildrivna skåpbilarna är inte så spännande. Med Re:volt vill vi förändra bilden av vad ett litet elfordon kan göra – och starta en grön revolution i stadsleveranserna, kommenterar Göran Folkesson.

Fakta Re:volt:
Mått: 3000 x 1400 x 1700 mm (LxWxH)

Vikt utan belastning: 250 kg

Maximum vikt: 700 kg

Cargo utrymme: 2500 liter

Maximal räckvidd från batterier: 70–280 km

Maximum räckvidd solenergi: 130 km/dag, beroende på geografi