Ökad efterfrågan på robotlager efter corona

Element Logic märker en ökad efterfrågan på Autostore i spåren av pandemin. En av kunderna som nu utökar sin robotanläggning, trots minskade butiksvolymer, är sportkedjan XXL.


Den fysiska försäljningen har minskat efter utbrottet av pandemin, men onlineförsäljningen växer starkt. Automationsleverantören Element Logic, upplever en tillströmning av förfrågningar från företag som överväger robotlösningar eller skalar upp sina nuvarande automatiska lager.

– Planering inför framtiden verkar ha blivit en allt viktigare fråga för många. Vi märker en ökad aktivitet, både med fler avslut och med fler prospekt, berättar Tomas Karlsson, vd på Element Logic i Sverige.

Försäljningen gjorde en ganska tydlig inbromsning i mitten på våren, men sedan har det successivt ökat, menar han.

– Vi brukar ha en peak vid den här tiden inför black week. Vi flera kunder som beställt extentions av oss, där installationen ska vara klar innan black week. Även de hade frågetecken inför corona, men har nu sett att krisen helt enkelt gynnat dem, så de kommer till beslut tidigare.

– Krisen helt enkelt gynnat många kunder, så de kommer till beslut tidigare, säger Thomas Karlsson. Foto Element Logic

Att många fått upp ögonen för att robotar inte påverkas av virus är ett skäl till det ökade intresset för automationslösningar.

– Det är ett skäl naturligtvis, men sen är det framförallt på grund av ökade volymer, säger Thomas Karlsson.

Brist på plexiglas

Många automationsleverantörer har haft svårt att leverera projekten i tid under våren, inte minst på installationssidan, där teamen ofta jobbar internationellt och det varit svårt att få fram personalen till sajterna. Men Element Logic har klarat sig.

– Vi var rädda för att vi skulle få problem i början av pandemin, vi har jobbat hårt för att få till ökad redundans i våra egna försörjningskedjor, men egentligen har vi inte behövt verkställa några av de krisåtgärder vi förberett. Vi har mycket folk från andra länder som installerar, framförallt Slovenien, men de har kunnat resa till sajterna. Även materialförsörjningen har fungerat bra.

Vi har inte behövt verkställa några av de krisåtgärder vi förberett.

Den enda lilla problemet har varit att få fram plexiglas, som används som beklädnad i Autostore-anläggningarna, berättar han.

– Det har tidvis varit svårt att få fram på grund av den höga efterfrågan med alla skyddsskärmar som installerats nu i butiker. Men det har gått att lösa enkelt med tillfälliga material.

XXL bygger ut

En av Element Logics kunder som valt att utöka sin Autostore under våren är XXL, som nu bygger ut sin Autostore-anläggning i lagret vid Gardermoen i Norge till 150 000 backar. Enligt Geir Nilsson, lageransvarig för norden på XXl, är robotplock 3–5 gånger effektivare än manuella lösningar för dem.

– Totalförsäljningen har minskat, men onlineförsäljningen växer och kompenserar delvis den fysiska nedgången. För oss har det varit viktigt att ha ett flexibelt och modernt lager. Det gjorde oss mindre beroende av människor på plats när karantäner och regler för social distansering tillämpades, kommenterar Geir Nielsen.

– Totalförsäljningen har minskat, men onlineförsäljningen växer och kompenserar delvis den fysiska nedgången, säger Geir Nielsen.

XXL har två lager; ett vid Gardermoen och ett i Örebro, där man också har en Autostore-lösning som byggts ut i flera omgångar. En fördel Geir Nielsen ser är att anläggningarna går att skala upp utan driftstopp.

– Vi har expanderat sju eller åtta gånger sedan vi först installerade robotarna, men inte en gång var vi tvungna att stänga av verksamheten. Vårt lager är alltid i drift.

För Element Logics kunder är förutsättningarna väldigt olika, där vissa har en rejält ökad försäljning, medan andra upplever en dramatisk minskad försäljning.

– Corona-situationen har skyndat på processer som annars skulle tagit mycket längre tid. Det är en ögonöppnare för många företag som helt enkelt inte var beredda på en pandemi och de betydande störningar som den fört med sig, och har fått många att planera mer för framtiden, säger Thomas Karlsson.

Av Hilda Hultén