Landvetters flygplatsdirektör Anna Strömwall har hanterat flera tuffa kriser under sitt yrkesliv, inte minst fackkonflikten och cyberattacken under hennes tid på APM Terminals. Men Coronkrisen för flygbranschen är svårslagen.
Coronakrisen har slagit hårt mot flygindustrin. I april stod 95 procent av alla passagerarplan i världen parkerade, och ingen vet hur lång och djup krisen blir.
– Flera flygbolag är i rekonstruktion eller har redan gått i konkurs. Det enda vi kan vara helt säkra på just nu är att flygbranschen inte kommer att se likadan ut när det här är över, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
I april avgick bara ett passagerarplan per dag från Landvetter, mot ca 120 normalt. För hela Swedavia, som äger Landvetter, minskade passagerartrafiken med 97 procent i april.
– Vi har en bra krisorganisation med planer för att hantera störningar och nedstängningar. Men Coronakrisen är ju inte den typ av kris som vi brukar öva på.
Av Landvetters 350 anställda har merparten varit permitterade sedan mitten av mars. Swedavias anställda utgör bara drygt 10 procent av flygplatsens anställda, så betydligt fler har drabbats. Bara den verksamhet som är kritisk har hållits igång.
– Alla flygplatsfunktioner måste ju upprätthållas, även om trafiken i princip stått still.
Den enda flygtrafik som gått oförändrad genom krisen är frakttrafiken.
– Vi har en handfull rena godsflyglinjer per dag, bland annat med TNT och DHL, där är trafiken relativt oförändrad. Men det mesta flyggodset går ju i passagerartrafiken som belly freight, så det här får ändå enorma konsekvenser för flyggodset.
Volymmässigt utgör flyggodset bara en procent av a godsvolymerna i världen, men står samtidigt för 30–35 procent av godsvärdet och är därigenom en viktig del av både transportsystemet och hela flygbranschens ekonomi.
Coronakrisen är ju inte den typ av kris som vi brukar öva på
Van krishanterare
Anna Strömwall har verkat i logistikbranschen i hela sitt yrkesliv. 2009 började hon på Swedavia på Arlanda, men 2016 bestämde familjen sig för att flytta till Göteborg och hon fick jobb som planeringschef på APM Terminals. En vecka senare kom det första strejkvarslet. Konfikten med Hamnarbetarförbundet pågick i 1,5 år, och fick stora konsekvenser för hela Sveriges försörjning. Sommaren 2017 drabbades APMs ägare Maersk även av en stor cyberattack, där 76 terminaler i fyra länder slogs ut.

– 100 000 datorer slogs ut och systemen låg helt nere i fem dagar. Det som är speciellt med logistik är ju att godset fortsätter komma, även om systemen eller produktionen ligger nere. Det blev två rätt hektiska men lärorika år på APM.
2018 återvände hon till Swedavia, först som chef för Swedavia Konsult och sedan våren 2019 som flygplatsdirektör. Hon kom då in i en blomstrande verksamhet, 2019 startades 18 nya flyglinjer på Landvetter och när corona slog till var man mitt inne i en stor utbyggnad av flygplatsen, för att öka kapaciteten med 40 procent.
– Passagerarflödena har växt stadigt de senaste åren, det finns 2 300 internationella bolag här i regionen, och vi jobbar hårt för att få till fler interkontinentala linjer. Idag körs mycket flyggods med lastbil till och från regionen till andra flygplatser, som skulle kunna gå direkt hit, så potentialen är jättestor. Men krisen kommer självklart påverka vad som händer framöver, vi kommer att se en hel del skiften i leveranskedjor nu.
Fackkonflikter och cyberattacker är en annan typ av kriser än Corona. Samtidigt finns det gemensamma nämnare i krishantering, menar hon.
– Den viktigaste lärdomen är att det gäller att våga fatta beslut och agera, hellre att man gör lite fel än inget alls. Sen är det viktigt att kommunicera och vara så transparent som möjligt. Det är viktigt för att få verksamheten att fungera både här och nu, och för den långsiktiga trovärdigheten.

Ökad trafik igen
Under maj har passagerartrafiken på Landvetter smugit igång något, i början av juni avgick omkring fem flighter om dagen. Först att starta var en linje till Stockholm.
– Stockholm-Göteborg är ju den mest trafikerade inrikesrutten, så SAS bedömde att det åter fanns underlag för en kommersiell linje.
Som statsägt bolag har Swedavia ett uppdrag om att upprätthålla samhällskritiska transporter. I april stödupphandlade regeringen åtta flyglinjer till och från Arlanda; en till Visby och sju till norra Sverige. Att Landvetter inte fanns med förvånade Anna Strömwall.
– Massor av både företag och personer här är beroende av flygtillgänglighet till Stockholm, men även till norra Sverige.
Av Hilda Hultén