På onsdagen bjöd norska Brings svenska TPL-bolag Shelfless Sverige in till paneldiskussion och rundtur på deras automationslager i Rosersberg. Fokus för paneldiskussionen var ”Vad vill e-handlare egentligen ha av sin logistikpartner.” ”För oss handlar valet av lagerpartner mycket om teknik. Data ska flyta hela vägen och då måste integrationerna sitta.”, sa Jenny Mitts, logistikchef på Haypp.
Varför ses inne i stan när man har möjlighet att visa upp ett Autostore-automatiserat TPL-lager? Så kanske Brings TPL-bolag Shelfless resonerade när man valde att bjuda in till ett event i Rosersberg, med panelsamtal, rundvisning och föreläsning.

Hyllöst lager
Brings lager i Rosersberg på 18 000 kvm invigdes 2022 och är automatiserat med en Autostore, och det är Brings profilering mot automatiserade lager för tredjepartslogistik som gett upphov till namnet ”Shelfless” (hyll-lös). Samma år som Rosersbergslagret stod klart köpte Bring dåvarande Dreamlogistics, med lager i Borås och Habo, och Dreams vd Jonas Ahlgren gick in som vd för sammanslagna Shelfless Sverige, med lager i Rosersberg, Borås och Habo.
– Grunden för allt vi gör har alltid varit att sträva efter att erbjuda e-handlarna det de inte inte har muskler till själva, i form av automation och andra tjänster. Vi vill höja nivån, sa Jonas Ahlgren när han inledde lunchbesöket.
Autostore med kringautomation
Idag huserar drygt 50 e-handlare i lagret, som trots namnet innehåller en hel del hyllor, som flow racks, men även packautomation.
– För att utnyttja automationen optimalt använder vi Autostoren för ”mid-runners”, medan de övriga sortimentet hanteras utanför, sa Rasmus Eriksen, platschef i Rosersberg, under rundvandringen.
Tre nya kunder är på väg in i Rosersbergslagret: nya kunden Allente och befintliga kunderna Bangerhead och Revolutionrace som flyttas hit från bolagets övriga siter. För att tillföra kapacitet på lagret kommer därför automationen utökas med 20 000 backar.

Parametrar som plockfrekvens och produktstorlek avgör om produkten platsar att lagras i Autostoren. ”Low-runners”, som köps mer sällan av kunderna hamnar utanför liksom de mest frekvent plockade produkterna.
– Det som avgör är hur man kan få mest plockeffektivitet utan att ta upp onödig lagringsförmåga.
Det är än så länge bara Shelfless Rosersbergslager som automatiserats med en Autostore i Sverige, där Swisslog är leverantör. Liknande lager finns dock i Danmark och Norge.
Data och integrationer högt i kurs
Förutom inblicken i Shelfless lagerverksamhet bjöd träffen på ett initierat panelsamtal om vad som är viktigast när man bygger en effektiv e-handelslogistik och väljer sin logistikpartner.
I taktpinnen höll Axel Lindgren, e-handelsexpert på Bring Shelfless, tidigare Nshift, och i panelen deltog Emmelie Johansson, med bakgrund från bland annat Apotea och DHL Freight, Yasmina Djedou, som är fraktansvarig på Apotea , Jenny Mitts, logistikchef på Haypp Group och logistikkonsulten Johnny Skeppstedt, samt Jacob Aagard, försäljningschef på Bring.
Jenny Mitts på Haypp Group pekade på att IT och data var mycket viktiga faktorer för dem i valet av lagerpartner:
– För oss handlar valet av lagerpartner mycket om teknik. Vi är systemtunga och jobbar med datawarehouse. Data ska flyta hela vägen och då måste integrationerna sitta. Man måste kunna skicka och få data på ett bra sätt.
Haypps största marknad idag är Sverige, men den amerikanska marknaden växer. I Sverige måste en leverantör av nikotinprodukter följa stränga regler för bland annat ålderskontroll, vilket även påverkar möjligheterna på last mile.
– När det gäller transportörer är flexibilitet och utvecklingsförmåga avgörande, särskilt när lagar och regler ändras snabbt, då måste vi jobba med partners som väldigt snabbt utvecklar och ställer om.
Viktigt skala upp och ner
Yasmina Djedou, fraktansvarig på Apotea, pekade på skalbarhet och flexibilitet som viktiga faktorer. Apotea skickar hundratusentals paket varje vecka från sitt högautomatiserade lager i Morgongåva, och man arbetar med ett brett nätverk av samarbetspartners. Deras andra lagersite i Varberg drog igång vid årsskiftet juli/augusti.
– För oss är automation extremt viktigt i kombination med ett brett nätverk av samarbetspartners. vi samarbetar parallellt och samtidigt med flera olika leverantörer, både i integrationsfrågor men även i kundresan och i hur det praktiska ser ut. Vi bygger alltid för att skala kapacitet, och för flexibiltet – det svänger fort. Vi har en redundans inom last mile för att kunna växla snabbt, och växa snabbt, sammanfattade Yasmina Djedou.

Omni och samarbete bra
Emmelie Johansson, som går till retailföretaget Granit i oktober, och med erfarenhet både från butikshandel och e-handel, pekade på att de två försäljningssätten kan stå i konflikt med varandra.
– Det skiljer sig väldigt mycket, det är helt olika KPI:er mellan butik och e-handel. Vad är viktigast: fyllnadsgraden i butik eller e-handeln? sa Emmelie Johansson, som själv menade att e-handeln ofta får stå åt sidan hos en retailer, fast det handlar om faktiska köp – inte påfyllnad.
– Det kan bli konflikt däremellan, men jag tror att det är väldigt viktigt att hantera den, och jag tror att man måste jobba mycket ihop – Man kan ju faktiskt använda butikens hyllor som lager och där ser man fördelen med att jobba mer omni.
Jacob Aagard från Bring pekade på TPL-arens balansgång för att tillfredsställa kunderna:
– Nyckeln är att lyssna på kunderna och anpassa sig. Det blir aldrig bra om man inte är flexibel, men flexibilitet kostar och man får heller inte vara för dyr, konstaterade han.
– Om du är för stel vill ingen växa med dig. Om du är för flexibel vill ingen betala.
Av Klara Eriksson


