Bring köper en majoritetsandel i Jönköpingsbaserade och e-handelsinriktade TPL-aren Dreamlogistics, och tillsammans vill bli de skapa en tredjepartlogistiker att räkna med: ”Vi ska bli en av de stora jättarna”, säger Jonas Ahlgren, vd och medgrundare till Dreamlogistics. Affären kräver dock ett godkännande från Konkurrensverket.
Bring, som ägs av Posten Norge, avslöjade i juni att man kommer kommer storsatsa på tredjepartslogistik för e-handel, och satsa flera hundra miljoner de närmaste åren inom området. I Oslo har man öppnat ett första fulfilment-center automatiserat med en Autostore, och i höst tas ett liknande center i drift i Rosersberg i Stockholm. Konceptet kallar man för ”Shelfless”.
– I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, kommenterade Per Öhagen, koncerndirektör på Bring, satsningen.
Win-win och flygande tillväxtplaner
Nu följer Bring upp satsningen på Shelfless-lager med att köpa tredjepartslogistikern Dreamlogistics. Jönköpingsföretaget är grundat av e-handlare och fokuserar även de på att göra en effektiv e-handelslogistik möjlig för mindre e-handlare, genom tech och automation. Bring kommer – om affären godkänns av Konkurrensverket, köpa en majoritetspost i bolaget, och de tidigare ägarna som idag är fyra kommer kvarstå i bolaget som minoritetsägare.
– Det Bring kommer in med är en tydlig och bra organisation och finansiella muskler, medan vi är ett ett snabbrörligt bolag med tillväxtambitioner. Jag tror att ett plus ett kommer bli fyra i det här fallet. Tillsammans ska vi utföra stordåd! säger Jonas Ahlgren.
Med Bring i ryggen planerar Dreamlogistics att öppna fler automatiserade lagersajter för sina befintliga och framtida e-handelskunder.
– Konkurrensen inom e-handeln är tuff och det blir allt svårare att göra konsumenterna nöjda på leveranssidan. Den här investeringen kommer göra det möjligt att erbjuda ännu bättre lösningar för de kunder vi har idag, och att växa framåt, säger Jonas Ahlgren.
Stockholm först
– Ett helautomatiserat Stockholmslager som det Bring planerar klingar väldigt bra i våra öron. Manuella lager hör dåtiden till, framtiden är helt klart automatiserad, och för oss är Stockholm där vi vill växa först, säger Jonas Ahlgren.
– Vi ska bli en av de stora jättarna.
Dreamlogistics som det ser ut idag bildades i början av 2020 när Habo-baserade Dream köpte dåvarande Reach Logistics, och idag har man lager i Ängelholm, Jönköping (Habo) och Borås, och en omsättning på drygt 300 miljoner, och 350 anställda.
Dreamlogistics hamnade på plats 19 i Dagens Logistiks TPL-kartläggning 2020, listad efter lageryta i Sverige, med 60 000 kvm, mot listettan Postnord TPLs då 600 000 kvm. Det är alltså en bit kvar till toppen för Bring och Dream, men en ”avsevärd förstärkning”, enligt Brings Per Öhagen.
– Dreamlogistics har en stark position och en intressant kundbas, vilket gör att vi stärker vår satsning i Sverige avsevärt. Att kombinera Dreamlogistics digitala lösningar och kunskaper med vårt starka distributionsnätverk och gröna leveranser gör att vi kommer spetsa helhetserbjudandet till våra kunder. Framöver kan kunderna förvänta sig en ännu större valfrihet – och en större lagerkapacitet, kommenterar Per Öhagen, koncerndirektör för e-handel och logistik på Bring, affären.
Behöver lämna Ängelholm
En av Dreams befintliga lagersiter är i Ängelholm, granne med Boozt. TPL-aren kommer dock att behöva lämna sitt lager i Ängelholm på 15 000 kvm redan 2022, då det från början var klart att Boozt skulle ha möjlighet att växa i den fastigheten. Nu ser sig Dreamlogistics om efter en ny lokal.
– Vi letar efter en lokal på drygt 20 000 kvm i Helsingborgsregionen, eftersom vi hemskt gärna vill behålla vårt team.
Av Klara Eriksson