Norska Posten följer nu Posti och Postnord i spåren och gör en storsatsning inom tredjepartslogistik för e-handel, med nya fulfillment-konceptet ”Shelfless”, där man följer upp satsningen på ett Autostore-lager i Oslo med en liknande lösning i Stockholm.
Tredjepartslogistik är en bransch med rejäl medvind just nu, inte minst tack vare den växande e-handeln, men också på grund av ett växande behov av mervärdestjänster som returhantering och rekonditionering. Globalt väntas TPL-branschen ha en årlig tillväxt på 8.5 procent mellan 2021–2028, enligt Grandviewresearch.
Att de nordiska postbolagen ser potentialen i marknaden är tydligt; svensk/danska Postnord TPL, som är störst i Sverige inom tredjepartslogistik, bygger just nu två nya lager. Och i fjol gjorde finska Posti en storsatsning på TPL genom köpet av Aditro Logistics, som just nu bygger lager i Vaggeryd.
Nu hänger Norska Posten-ägda Bring på TPL-vågen. I januari avslöjade bolaget att man planerar att bygga upp en nordisk TPL-lösning för e-handel, med sitt nya koncept ”Shelfless”, med automatiserade TPL-lager i Norge, Sverige och Danmark.
I Berger i Oslo öppnar snart det första ”Shelfless-lagret”, där man utrustat ett av sina befintliga lager på totalt 36 000 kvm med en Autostore-automationslösning från Swisslog, som i första fasen innehåller ett robotlager med 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar samt ett bansystem, buffertområde och mjukvaran SynQ som integreras med Brings eget WMS.
Nu avslöjar Bring att man har planer på en liknande lagerlösning i Stockholm, som väntas öppna under 2022. Om det även här handlar om en befintlig fastighet, eller om en nyetablering framgår inte av bolagets pressmeddelande. Inte heller exakt var lagret ska placeras eller hur stort det blir.
– Vi hoppas kunna avslöja mer detaljer inom kort, förhoppningsvis redan nästa vecka, säger Kenneth Pettersen, presschef på Posten Norge.
Brings nya fulfilmenttjänst Shelfless är tänkt att bli en helhetslösning för e-handlare, med lager, plock&pack, leveranser och returhantering, samt digitala lösningar. Bring hade en tillväxt inom paketsegmentet på 48 procent under 2020.

– I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, säger Per Öhagen, koncerndirektör på Bring, i pressmeddelandet.
Oslolagret står enligt Per Öhagen mall för den vidare nordiska satsningen.
– Detta är en viktig satsning för vår ambition att vara ledande inom e-handel i Norden. De kunder som kommer att använda Shelfless kommer också få tillgång till en digital lösning där de enkelt kan se hela köpresan. Bring blir det första nordiska logistikföretaget som kan erbjuda en fullautomatiserad lagerlösning som är integrerad i hela distributionsnätet, kommenterar han.
Läs mer om Brings Shelfless-satsning här.
Av Hilda Hultén