Paketapp lägger till returflöde

Unifaun uppdaterar appen “Mina Paaket” – största uppdateringen sedan lanseringen. Bland annat kommer returflöden kunna följas i appen.

Unifauns paket-app “Mina Paket” är framtagen i nära samarbete med flera av de ledande transportörerna och e-handlarna på den nordiska marknaden.

Nu genomförs en stor uppdatering i appen. Förändringarna innebär att användarna får en betydligt bättre upplevelse då design och UI förbättras. Dessutom skapas förutsättningar för att enkelt kunna addera funktionalitet i appen. Ett exempel som kommer nu direkt med den nya versionen är att flödet för returer kan följas på samma sätt som tidigare bara varit möjligt för leveranser.

– För oss är det ingen teknisk skillnad mellan att skapa transparens och översikt för mottagaren för en vara om den är på på väg att levereras till konsumenten, eller som vid en retur tillbaka till säljaren. Men styrkan i detta är att kunna skapa transparens även i detta flöde, vilket tidigare långt ifrån alltid varit fallet vid returer, kommenterar Erik Åslund, produktägare Mina Paket, Unifaun.

Ökade flöden C2C

Ett flöde som växer sig allt starkare är ”konsument-till-konsument-handel”. Det innebär helt enkelt att en privatperson säljer till en annan privatperson. Flödena kan ske över populära plattformar som Facebook, Instagram, Blocket eller Tradera. I många fall ska en vara efter genomfört köp skickas av någon som inte har lika stor vana av logistik och leveranser som e-handlarna. I den nya versionen av Mina Paket blir det lika enkelt att följa ”skickade” leveranser som ”inkommande” leveranser.

– Mina Paket är en fantastisk plattform för att testa ny funktionalitet. Vi drivs av faktisk data för att erbjuda e-handlarna de bästa och mest effektiva sätten att förbättra leveransupplevelsen och samtidigt öka sin försäljning, avslutar Erik Åslund.

Förutom nya funktioner för användarna förbättras möjligheterna för e-handlaren. Man kan till exempel marknadsföra sig genom att synas med sin logo i appen. I och med nylanseringen finns även möjlighet att kunna ha riktade erbjudanden som syftar till merförsäljning. När paketen är levererade så kan konsumenten välja om man vill lämna feedback till antingen e-handlaren eller transportören eller till båda. På det viset samlar man in viktig feedback från kunderna direkt vid leverans.