Livsmedelskoncernen Evanoff Group har lämnat sin TPL-lösning för varumärket Paolos som tidigare låg hos Martin&Servera i Enköping, för Postnord TPLs lager i Jorbro, där man flyttade in i början av april.
– Vi har växt snabbt och fått förändrade behov, och Postnord hade en lösning som passade oss, säger Evanoffs marknadschef Ken Nygren.
I Jordbrolagret söder om Stockholm kommer PostNord TPL att hantera logistiken för Paolos, ett av varumärkena i Evanoff Groups portfölj. I Paolos sortiment ingår kolonialprodukter som olivolja, pasta, pesto, tomatsås och inlagda grönsaker, och det är dessa som ny får ett nytt lagerhem.
– När vi köpte in oss i Paolos 2018 så sålde man mest färska livsmedel som distribuerades direkt från producent till livsmedelskedjorna, sedan dess har vi utökat sortimentet med ungefär 100 produkter, där mycket är koloniala varor, alltså torra lagervaror, berättar Ken Nygren.
Evanoff Group grundades 2018 av entreprenören Dani Evanoff, som bland annat grundat lösviktsgodisjätten Candykng, som såldes till Cloetta 2017. Affärsidén för Evanoff är att bygga upp ett paraplybolag för att utveckla mindre nischföretag i livsmedelsbranschen. Bland varumärkena finns förutom Paolos även korvtillverkaren Taylors&Jones, butikskedjan Lakritsroten och nylanserade Zeinas, matprofilen Zeina Mourtadas nya varumärke för mat från Mellanöstern. Paolos omsättning och sortiment har växt snabbt de senaste två åren. När Evanoff köpte in sig omsatte bolaget ungefär 35 miljoner kronor, för 2020 är prognosen att omsätta omkring 150 miljoner SEK. Sortimentet har tredubblats under tiden, och mycket av det nya är kolonialvaror som levereras till livsmedelskedjornas centrallager och även en viss direktdistribution till butik.
– När vi kom in och började bredda sortimentet mot kolonial uppstod behovet av att hitta en logistiklösning i Sverige, berättar Ken Nygren.
Evanoff tog kontakt med Martin& Servera, som normalt fungerar som en livsmedelsgrossist till främst restauranger och storkök och inte som en TPL-aktör för livsmedel.
– De såg synergifördelarna tog fram en speciallösning för oss i lagret i Enköping, som har fungerat bra. Men i takt med att Paolos växt har våra logistikbehov förändrats, och vi behövde en ny lösning.
I takt med att Paolos växt har våra logistikbehov förändrats, och vi behövde en ny lösning
Jordbrolagret hanterar andra livsmedelsprodukter och drycker, och ligger geografiskt bra till, menar Ken Nygren.
– Dels har vi närheten till Stockholmsmarknaden, men det är också en fördel att Axfood, Coop och Ica har centrallager i närheten.
Varorna som hanteras i Jordbro är koloniala varor, de färska och frysta produkterna distribueras fortsatt direkt från producent. Postnord TPLs regionchef Pierre Nilsson är nöjd med det nya kontraktet.
– Redan från dag ett ser vi synergieffekter genom att Evanoff Group kan dra nytta av de transportlösningar som redan finns uppsatta till och från lagret i Jordbro, säger han.
Initialt gäller uppdraget lagerhållning, plock, pack samt distribution till grossister och livsmedelsbutiker. Ambitionen är att successivt utöka samarbetet inom flera områden, som till exempel inleveranstransporter.
– Efter en samlad bedömning, där bland annat affärsvillkor, bemötande och geografiskt läge var viktiga aspekter, föll valet på PostNord TPL, vi hoppas på att kunna öka vår flexibilitet genom det här samarbeter, samt öka möjligheterna att kundanpassa vår logistik för att fortsätta bredda vårt erbjudande på marknaden, kommenterar Evanoffs vd Dani Evanoff.
Av Hilda Hultén