Pär Svärdson om boomen “Vi börjar får ordning på det nu”

E-handelskungen Pär Svärdson, vd för nätapoteket Apotea, lider av något ovanliga bekymmer i dessa dagar – med volymer tre gånger över det normala vissa dagar. – Det har varit påfrestande men vi börjar få ordning på det nu.

Många branscher har det tufft, men delar av e-handeln tillhör inte dessa – särskilt inte nätapoteken. Tungviktaren i den klubben heter Apotea, och rattas av e-handelsentreprenören Pär Svärdson, som alltid framhåller att logistik är helt avgörande för att lyckas som e-handlare. 

Det är viktigt att fokusera på logistiken, därför att det är det som kunderna bryr sig om

– Logistiken är A och O som e-handlare, har du ingen bra logistik har du ingen e-handel, that´s it, sa Per Svärdson, när han talade på ett webinarium den 28 april i logistikföreningen Plans regi. 

– Det är viktigt att fokusera på logistiken, därför att det är det som kunderna bryr sig om, När de har tryckt på köpknappen då börjar de räkna ner; när får jag mitt paket, var får jag det? Hur får jag det? Det är de frågor kunden vill ha svar på. Kan man inte svara på de frågorna då har man inte mycket till verksamhet.

“Tufft att hantera”

Apotea grundades 2012 och är ett renodlat nätapotek. Apoteas 38 000 kvm stora centrallager ligger i Morgongåva utanför Sala, och hanteringen är i det stora manuell med en personalstyrka på drygt 500 personer – före Corona. En utökning av lagret med lika mycket yta är också på gång. Coronapandemin har dock inneburit stora utmaningar för Apoteas verksamhet –  med stora volymökningar, vissa dagar med flerdubblad försäljning. 

Många fler arbetar på Apoteas lager i Morgongåva, än före Coronapandemin. Foto Apotea

– Varje gång myndigheterna gick ut och sade att nu stannar ni hemma, gå inte till affären, så har vår försäljning exploderat. Vissa dagar har vi haft tre gånger mer försäljning än normalt, det är ju tufft att hantera, säger Pär Svärdson. 

– Men vi har kämpat på och jobbat dygnet runt, sju dagar i veckan. I 1,5 månad har verksamheten gått i superfart hela tiden. Det har varit en tuff utmaning för personalen och alla inblandade, men vi tror ju att vi börjar få ordning på det nu.

Utmanande rekrytering

För att hantera den plötsliga volymökningen krävdes stora förstärkningar på personalsidan. På bara en dryg vecka fick Apotea rekrytera 200 nya personer till lagret i Morgongåva – också det en utmaning med att lära upp nya anställda.  Ansökningarna har dock rullat in på ett helt annat sätt än före krisen, berättar Svärdson. 

– Förut kunde det vara svårt att hitta personal men nu har vi haft jättemycket bra ansökningar – vilket visserligen gjort urvalsprocessen jobbigare. Men med så många ansökningar förstår man ju hur många branscher det är som har det riktigt, riktigt knepigt nu. 

Var närvarande i logistikverksamheten,  då kommer du se om det fungerar eller inte.

Apotea tillhör de företag som hört av sig till utsatta branscher – som hotellbranschen – och erbjudit sig att låna deras personal. 

– Särskilt de små hotellen har tyckt att det där varit en superlösning, de stora kedjorna har haft mer administrativa problem med att få ihop det, då har det mer blivit att vi visstidsanställer, säger Pär Svärdson. 

– Det har till och med blivit någon typ av internationell nyhet att vi lånar folk från restauranger och hotell i Sala, vilket är jättekul.

Flexibilitet blir ännu viktigare

Enligt Pär Svärdson ligger Apoteas omsättning 20–30 procent över förväntat. Framöver försöker man ta höjd för fortsatta starka svängningar i efterfrågan. 

– Jag tror att vi även fortsatt kommer se en ganska volatil försäljning, där det blir svårare att prognosticera och där vår flexibilitet blir väldigt viktig. Nu jobbar vi med vad som händer om det ökar väldigt snabbt, eller minskar väldigt snabbt – en modell för att kunna hantera det här mycket bättre än vad vi kunde innan. 

Han tror att Coronapandemin kommer skapa nya konsumtionsmönster och förändra den svenska detaljhandeln för alltid. 

Logistik är väldigt mycket någon blandning mellan sunt förnuft och praktiskt handhavande.

 – Vi håller på att utbilda en hel pensionärsgeneration till att e-handla. De märker hur smidigt det är, lär sig nya rutiner – de kommer inte gå tillbaka. Fysiska butiker kommer få tillbaka en del men strukturomvandlingen av detaljhandeln kommer att få sig en boozt av det här, och det kommer drabba de fysiska butikerna väldigt hårt, och samtidigt gynna e-handeln. 

Var närvarande i logistiken

Hans tips för andra e-handlare att lyckas är att fokusera mer på logistiken, 

– Jag tror så här: Logistik är väldigt mycket någon blandning mellan sunt förnuft och praktiskt handhavande. Och om man leder ett e-handelsbolag, då gäller det att vara i logistiken och se hur det fungerar: Packa dina paket, beställ varor från dig själv och se, kommer det fram i tid? Är det snyggt packat? Det är små, väldigt praktiska grejer. Det är inte kärnfysik det handlar om utan ligger varorna snyggt i lådan. Mitt starkaste råd är var närvarande i logistikverksamheten,  då kommer du se om det fungerar eller inte.

Av Klara Eriksson