Picsmart tar in kapital – expanderar med Ica

Leveransplattformen Picsmart vill göra det möjligt att samla inköpen från en rad olika lokala butiker, däribland Ica och Hemköp, i en hemleverans. Efter lansering i Stockholm 2019 har man under första halvåret 2022 tagit in ytterligare 40 miljoner för att expandera i Sverige och Norden.

Picsmart AB (”Picsmart”) som levererar livsmedel fossilfritt direkt från lokala butiker till konsumenter och företag har genomfört en nyemission om ca 25 miljoner kronor vilket innebär att bolaget totalt tagit in ca 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.

– Vår affärsmodell bygger på samarbeten med lokala handlare som tillgängliggör sitt sortiment på vår plattform, vi dras inte med höga fasta kostnader och målet för verksamhetsåret är lönsamhet, kommenterar Christopher Heybroek, grundare och vd för Picsmart. 

– Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom 10 min. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 min eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i 1-timmes spann, avslutar Christopher Heybroek, vd på Picsmart.

Under första halvåret 2022 växte nykomlingen med över 300 procent och verksamheten har expanderat till flera städer. Picsmart har avtal med flertalet ICA-handlare och Hemköpbutiker runt om i Sverige och nya partners är på väg in.

Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.

– Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med Ica, Hemköp och våra andra partners.