Den svenska e-handlaren Pierce, som driver nätbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore, med motorcykelutrusning, växer starkt och har därför dubblerat sin lageryta i Polen.
Pierce avslutade 2019 med en försäljning på 344 miljoner kronor under fjärde kvartalet efter en stark ’Black Week’ och julförsäljning, enligt ett pressmeddelande.
Det motsvarar en ökning med 32 procent jämfört med samma period föregående år.
Pierce har slutfört steg 2 i utbyggnaden av sitt lager- och logistikcenter i Polen som mer än dubblerade lagerytan till 27,000 m2 för att möta bolagets försäljningstillväxt.
– Jag är nöjd och stolt över vad vi har åstadkommit under 2019. Vi växer kraftigt på alla marknader och ökar försäljningen med hela 300 miljoner kronor mot föregående år. Dessutom fortsätter vi att växa med lönsamhet, något som vi gjort sedan starten 2009, kommenterar Henrik Zadig, vd Pierce AB.
E-handel succékoncept för motorcykelutrustning
Den europeiska marknaden för motorcykelutrustning är fragmenterad med många små traditionella motorcykelhandlare, men sammantaget uppskattas den till över 90 miljarder kronor. Idag sker den absolut största delen av försäljningen fortfarande i fysiska butiker, men det pågår en kraftig förflyttning av försäljning från fysiska butiker till e-handelsbutiker, drivet av tillgänglighet, bekvämlighet och lägre priser, enligt Pierce.
– Vi är fortfarande bara i början av resan med Pierce. Vårt kunderbjudande är starkare än någonsin och vi har flera spännande aktiviteter på gång för att erbjuda kunderna en ännu bättre shoppingupplevelse under 2020, kommenterar Henrik Zadig, vd Pierce AB.
Pierce lanserade sin första e-handelsbutik utanför Sverige redan 2011 när de gick in på den finska marknaden. Idag finns Pierce onlinebutiker i 17 europeiska länder och över 80% av omsättningen kommer nu från länder utanför Sverige.