Plantagen satsar på smidigare e-handel

På bara några år har Plantagens e-handel gått från click & collect och digitala pop up-butiker i Stockholm och Uppsala till hemleverans i hela landet. Nu satsar de på att göra sin e-handel ännu smidigare i samarbete med Unifaun.

Under sommaren 2018 smygstartade Plantagen med e-handel genom att etbalera en digital pop up-butik som hade ett begränsat urval. Det var ett steg i den omnikanalasstrategi som Plantagen arbetar efter. Hemleverans erbjöds i Stockholm, Uppsala och Oslo. Sedan dess har deras e-handelstjänst växt och de erbjuder nu hemleverans i hela Sverige.

Nu bygger Plantagen, tillsammans med Unifaun, vidare på sin e-handel med en komplex nordisk flerkanalslösning med både “click & collect” och hemleverans. Lösningen använder både Plantagens omfattande butiksnätverk och 15 000 kvm stora e-handelslager i Tostarp som Intelligent Logistik skrivit om.

– Plantagen vill erbjuda sina kunder flexibla och säkra sätt att handla både i butik och online. Unifaun är en erfaren transporthanteringspartner med ett starkt nätverk av transportörer och – inte minst – innovativ kapacitet för att möta nya kundbehov på marknaden. Plantagen har inte bara valt Unifaun, vi har också redan omsatt våra lösningar i produktion och är mycket nöjda med både det snabba projektet och de utmärkta svarstiderna i ett stort nätverk av butiker i Norden, kommenterar Olav Fyldeng, IT-chef för Plantagen.