Från och med den 23 oktober återupptar Postnord leveranser av varor till USA och Puerto Rico. Postoperatören har infört tjänsten Postal Delivered Duties Paid (PDDP) för att möta de nya amerikanska tullkraven som infördes i augusti.
Den 29 augusti upphävde USA de minimis-undantaget, som tidigare tillät tullfri import av varor till ett värde under 800 dollar. De nya reglerna ställer också strängare krav på tulluppgifter. Som en följd av de nya kraven pausade Postnord tillfälligt vissa leveranser till USA och Puerto Rico den 23 augusti.
Nu har postaktören infört tjänsten Postal Delivered Duties Paid (PDDP) som ska möta kraven. Försändelserna kommer igång den 23 oktober.
‒ Vi har arbetat intensivt under den här perioden för att anpassa våra tjänster till de nya amerikanska kraven, eftersom vi vet att både privatpersoner och företag sätter stort värde på den här tjänsten. Efter att framgångsrikt ha testat lösningen med en liten grupp kunder är vi nu glada att kunna göra den tillgänglig för alla som skickar varor till USA och Puerto Rico, särskilt inför högsäsongen under Black Friday och jul, kommenterar Björn Bergman, chef för Group Brand and Communication på Postnord.
De nya bestämmelserna innebär att nästan alla varor som skickas till USA och Puerto Rico omfattas av importtullar, som måste betalas innan försändelsen anländer. Postnord hanterar tullavgifterna för avsändarens räkning, ser till att betalningen sker i tid och att mottagaren inte debiteras några extra avgifter vid leverans. Dessutom kräver de amerikanska tullmyndigheterna nu mer detaljerad information från avsändaren, vilket innebär att fullständiga och korrekta elektroniska tulluppgifter måste uppges vid bokningstillfället. Det gäller varubeskrivningar, deklarerat värde, ursprungsland och andra viktiga uppgifter om försändelsen.
För att möta de nya kraven har företaget uppdaterat sina online-tjänster för direktbetalande kunder. Där kan de ange tullinformation, se automatiskt beräknade tullavgifter och betala alla avgifter direkt i kassan. Fakturakunder kommer även fortsättningsvis att hantera sina försändelser via företagets affärssystem och faktureras i efterhand, baserat på det slutliga tullbeloppet som betalats till US Customs and Border Protection (CBP).


