Postnord och Vinted lanserar förpackning

Postnord och marknadsplatsen Vinted, där privatpersoner framförallt säljer begagnade kläder, har i ett pilotsamarbete tagit fram en slitstark papperspåse för säljare på begagnatmarknaden. Påsen kommer att finnas tillgänglig gratis i Vinted-appen.

– Vi är jättestolta över att kunna bidra till att minska både klimatpåverkan och avfallet genom att erbjuda en innovativ lösning för hållbar frakt tillsammans med Vinted, kommenterar Anna-Karin Karlsson, nordisk produktchef på Postnord Group.

Postnords e-handelsundersökningar visar att yngre driver trenden för second hand-handel på nätet. På en global e-handelsmarknad kan unga köpa begagnade varor till lägre priser, inte minst inom kategorin märkesvaror. Men när det gäller att skicka varor på ett säkert och hållbart sätt finns mer att göra.

– Ofta återanvänder vi det som finns tillgängligt hemma. Det kan vara allt från matkassar till tunna avfallspåsar som kan leda till att varorna skadas. Dessutom kan det vara svårt att få fraktetiketten att fästa, vilket i värsta fall kan leda till att den ramlar bort och paketet inte kommer fram. Det emballage som nu tagits fram och som erbjuds utan kostnad till Vinteds säljare löser de problemen. En stor bonus är att det är hållbart, säger Anna-Karin Karlsson, nordisk produktchef på Postnord Group.

Gratis för säljare

Emballaget är tillverkat av ett slitstarkt, miljövänligt och återvinningsbart papper som är särskilt framtaget för att kunna återanvändas. Det görs tillgängligt utan kostnad och erbjuds i Vinted-appen när säljaren bokar Postnord som fraktalternativ och hämtas sedan ut hos valfritt ombud eller utlämningsställe.

– Vinteds mål är att andrahand ska vara ett förstahandsval. Genom samarbetet med PostNord förenklar vi för våra plattformsmedlemmar och gör det ännu enklare och tryggare att köpa och sälja begagnat online, kommenterar Aurimas Gramaliauskas, Strategic Partnerships, Vinted. 

Pilotprojektet kommer att pågå till början av mars med förhoppning om att det blir uppskattat så att konceptet kan utökas till att omfatta även andra plattformar.

– Postnords övergripande hållbarhetsmål är att bli fossilfria senast 2030 och det här initiativet är ett viktigt steg mot en mer miljövänlig transport och logistik, kommenterar Anna-Karin Karlsson, nordisk produktchef på Postnord Group.