Postnord fortsätter rulla ut egna paketskåp. 12 500 ska rullas ut i Norden innan 2022 års utgång och ytterligare 2023.
Postnord fortsätter att satsa på att bygga upp ett eget, nordiskt paketboxnätverk.
– Vi tror att detta leveransalternativ kommer att fortsätta att öka i popularitet i takt med att fler och fler upptäcker e-handelns fördelar och fler paket skickas. För oss på Postnord är det en självklarhet att försöka leva upp till konsumenternas krav på flexibilitet och bekvämlighet. Därför accelererar vi nu utvecklingen och satsar stort på ett utbyggt nät av egna paketboxar i Norden, kommenterar Postnords koncern-vd Annemarie Gardshol.
Som ett led i Postnords expansiva strategi har koncernen förvärvat Swipbox del av danska boxnätverket Nærboks. Nærboks startades av Postnord och Swipbox 2019 och omfattar 2 550 paketboxar i Danmark. I och med dagens förvärv är Postnord nu ensam ägare.
Postnords mål är att ha fler än 12 500 paketboxar i egen regi i Norden innan 2022 års utgång, och investeringar i ytterligare paketboxar är planerade för 2023.
– Vi utvärderar lämpliga placeringar för att säkerställa att paketboxarna hamnar där det är optimalt för mottagarna och väger även in hållbarhetsaspekter och arbetsmiljön för Postnords medarbetare. När boxarna kommit på plats finns det som ett alternativ i e-handlarnas checkout, kommenterar Annemarie Gardshol.