Postnord-koncernen uppdaterar sin klimatagenda med det nya målet att nå nettonollutsläpp till 2040. Samtidigt justerar de målet för utsläppsfria transporter till 80 procent från tidigare 100 procent, delvis pga höga investeringskostnader och bristande kapacitet i elnätet. Detta ska uppnås till 2030.
Postnord skriver i ett nytt pressmeddelande att de förlänger och förstärker klimatagendan med det nya målet att nå nettonollutsläpp till 2040. Det innebär att samtliga utsläpp i företagets värdekedja ska bort till 2040. De nya målen har antagits av företagets styrelse.
– Vi tar nu nästa steg genom att sätta ihop en långsiktig och vetenskapligt baserad klimatagenda som sträcker sig till 2040, kommenterar Amanda Jackson, hållbarhetschef på Postnordkoncernen.
Företagets operativa mål är grunden får att nå de nya målen. De har utformats för att tydligt koppla samman utsläppsminskningar till verksamhetens olika delar, såsom fossilfria transporter och utsläppsfri distribution.
Förutom nettonollmålet har företaget uppdaterat de operativa målen för utsläppsfria transporter. Målet för lätta transporter har flyttats från det tidigare målet 2027 till 2030, och från 100 procent till 80 procent. Företaget hänvisar här till externa faktorer som höga investeringskostnader, bristande kapacitet i elnätet och att de har leveransrutter till avlägsna områden i Norden som är svåra att elektrifiera.
– 2025 började vi utveckla vår koncernövergripande färdplan för att nå det långsiktiga nettonollutsläppsmålet till 2040. Vi utökar också Green by Postnord, koncernens klimatomställningsprogram med ett nytt arbetsflöde som kommer arbeta på utsläppsminskningar i nya kategorier som kapitalvaror, kommenterar Amanda Jackson.