Postnord uppdaterar Varubrevet

För att stärka hemleveranserbjudandet ändrar Postnord rutinerna för tjänsten Varubrev. Sedan den första november kommer alla varubrev levereras hem, antingen genom att ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse.

Varubrev är en brevtjänst där e-handlare kan skicka små varor upp till två kilo och breven levereras hem till konsumentens postlåda, men ca 15 procent får inte plats i postlådan eller brevinkastet och hamnar hos ombud istället. Både mottagare och e-handelsföretag har önskat att försändelser alltid ska delas ut hem till dörren.

Nu har Postnord tagit fram en e-handelspåse som gör det det smidigt att lämna varubrev vid dörren eller lådan, även när det inte ryms.

– Mottagare förväntar sig att få sitt lilla paket hem när de använder tjänsten Varubrev. Därför gör vi nu den här rutinförändringen som vi också ser är mycket efterfrågad av e-handelsföretagen. Det här är en av flera förändringar vi gör inom hemleveranserbjudandet för att förbättra servicen och öka kundnöjdheten, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord.

Villkorsändringen avser Varubrev 1:a-klass och Varubrev Ekonomi inom Sverige.

Där det inte är möjligt av till exempel framkomlighetsproblem att leverera varken i postlådan, på postlådan eller vid dörren kommer troligtvis avvikelser att uppstå, men företaget bedömer att åtminstone 99 procent av försändelserna kommer att levereras direkt hem.