För att stärka hemleveranserbjudandet ändrar Postnord rutinerna för tjänsten Varubrev. Sedan den första november kommer alla varubrev levereras hem, antingen genom att ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse.
Varubrev är en brevtjänst där e-handlare kan skicka små varor upp till två kilo och breven levereras hem till konsumentens postlåda, men ca 15 procent får inte plats i postlådan eller brevinkastet och hamnar hos ombud istället. Både mottagare och e-handelsföretag har önskat att försändelser alltid ska delas ut hem till dörren.
Nu har Postnord tagit fram en e-handelspåse som gör det det smidigt att lämna varubrev vid dörren eller lådan, även när det inte ryms.
– Mottagare förväntar sig att få sitt lilla paket hem när de använder tjänsten Varubrev. Därför gör vi nu den här rutinförändringen som vi också ser är mycket efterfrågad av e-handelsföretagen. Det här är en av flera förändringar vi gör inom hemleveranserbjudandet för att förbättra servicen och öka kundnöjdheten, kommenterar Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord.
Villkorsändringen avser Varubrev 1:a-klass och Varubrev Ekonomi inom Sverige.
Där det inte är möjligt av till exempel framkomlighetsproblem att leverera varken i postlådan, på postlådan eller vid dörren kommer troligtvis avvikelser att uppstå, men företaget bedömer att åtminstone 99 procent av försändelserna kommer att levereras direkt hem.