Postnords paketvolymer ner två procent

Postnords omsättning minskade med sex procent kvartal tre. Paketvolymerna minskade med två procent och brevvolymerna med 16 procent. ”Koncernens resultat minskade huvudsakligen till följd av svag utveckling inom den svenska verksamheten, där produktionskostnaderna inom primärt paket- och logistikverksamheten har varit höga i förhållande till de minskade volymerna.” kommenterar Postnords koncernchef Annemarie Gardshol.

När pandemin slog till och e-handelns tillväxt accelererade, var Postnord tvunget att hänga med och utöka kapaciteten för att paketen skulle nå fram till konsumenterna. Nu är situationen det motsatta och Postnord får anpassa kostymen efter ett minskat paketflöde. Koncernens omsättning uppgick till 9 149 (9 456) miljoner kronor, en minskning om –6 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Rörelseresultatet uppgick till –6 (65) miljoner kronor. Paketvolymerna minskade totalt med –2 (–4) procent medan brevvolymerna minskade med –16 (–11) procent.

”Koncernens resultat minskade huvudsakligen till följd av svag utveckling inom den svenska verksamheten, där produktionskostnaderna inom primärt paket- och logistikverksamheten har varit höga i förhållande till de minskade volymerna.” kommenterar Annemarie Gardshol.

Förbättrad kvalitet i postutdelningen

Paketmarknaden präglas av prispress och fortsatt minskade volymer. ”Vidare påverkades det svenska resultatet negativt till följd av fortsatt hög inflation samt kvalitetsstärkande åtgärder inom brevverksamheten”, skriver Postnord.

Post- och telestyrelsen har krävt åtgärder från Postnord, då alltför många svenska brevmottagare fått brev för sent eller inte alls, efter att varannandagsutdelningen infördes. I kommentaren till kvartalsrapporten skriver Postnord att åtgärderna man nu vidtagit givit resultat och att brevkvaliteten för september uppgick till 95,6 (93,8) procent.

Höjda priser

För att kompensera för högre kostnader fortsätter Postnord att höja priserna, och fortsätter att anpassa nätverket för ett ”fortfarande utmanande makroekonomiskt läge”. Dock fortsätter koncernen sitt klimatarbete, liksom sin nordiska expansion.

”I september blev, som första företag i Norden, våra svenska e-handelstransporter Svanenmärkta. Det är ett erkännande av vårt gedigna hållbarhetsarbete samt en möjlighet för konsumenten att känna sig trygg med att de gör ett hållbart leveransval.” kommenterar Annemarie Gardshol.

”Att ha ett starkt helhetserbjudande som möter konsumenternas preferenser är helt avgörande. Vi fortsätter att bygga ut och optimera vårt nätverk av paketboxar och utlämningsställen. Vid kvartalets utgång hade vi 16 000 paketutlämningsställen – paketboxar och service points – i Norden.”

Förändrad posttjänst i Danmark

Den danska regeringen, tillsammans med fem oppositionspartier, meddelade innan sommaren att de lägger fram ett förslag om att upphäva den samhällsomfattande posttjänsten från 1 januari 2024. Lagförslaget innehåller en särskild ordning om upphandlingar av försändelser till småöar, synskadade och internationell post. Den danska staten avser att teckna ett övergångsavtal med PostNord Danmark till dess att de tre upphandlingarna är genomförda. PostNord Danmark har under lång tid varit tillhandahållare av den samhällsomfattande posttjänsten och har de senaste åren mottagit kompensation från danska staten för detta. Tidplanen för liberaliseringen av den danska postmarknaden är snäv. Det förekommer en dialog mellan PostNord och den danska staten om övergångsbestämmelser.