Post- och telestyrelsen (PTS) är inte nöjda med Postnords åtgärder för att se till att postutdelningen fungerar. Därför förelägger man nu Postnord att komplettera bolagets riskanalys för att postverksamheten ska bedrivas tillförlitligt.
Under 2022 inledde PTS ett tillsynsärende kring hur Postnord skött postutdelningen under sommaren och hösten 2022. Granskningen startade efter att PTS fått ett antal klagomål angående att postmottagare, i hela landet, inte fått någon post eller att den dröjt flera veckor med att delas ut.
I december 2022 förelade man bolaget att lämna in bland annat en riskanalys och handlingsplan för att komma tillrätta med problem i postutdelningen. Postnord har lämnat in bland annat en riskanalys till PTS – men PTS tycker inte denna duger.
”Riskanalysen saknar den typen av avgörande bedömningar som är nödvändiga för att analysen ska anses som komplett. Det saknas bland annat en sammanvägd bedömning av sannolikheten för att vissa identifierade risker inträffar och vad för konsekvenser det i så fall medför för användarna av posttjänsten.” skriver PTS.
PTS förelägger nu Postnord att komplettera den inlämnade riskanalysen, senast 14 april. Postnord ska komplettera med:
- En bedömning av möjliga konsekvenser för postanvändarna av vissa identifierade risker.
- En bedömning av sannolikheten att riskerna inträffar.
- En sammanvägd riskbedömning av sannolikheten för att riskerna inträffar och vad för konsekvenser det i så fall medför för postanvändarna.