Boliden ska, som ett av de första bolagen i världen, börja använda batteridrivna lastbilar för tunga transporter under jord i Kankbergsgruvan utanför Skellefteå. Eldrivet i gruvmiljö minskar utsläppen och bidrar till en säkrare och tystare arbetsmiljö. Satsningen inleds under 2023 i samarbete med Volvo Lastvagnar.
Gruvindustrin genomgår just nu en snabb förändring där många aktörer ställer om till mer hållbar produktion för att kunna tillhandahålla metaller med lågt klimatavtryck. I Bolidens gruvor, såväl som många andra, är avgaser från dieselfordon det som genererar störst koldioxidutsläpp. Företaget har åtagit sig att minska sina CO2-utsläpp med 40 procent till 2030, ett mål som kräver elektrifierade transporter.
Bolidens och Volvo Lastvagnars samarbetsavtal innebär att två gunga, eldrivna Volvo-lastbilar ska användas i Kankbergsgruvan utanför Skellefteå. Skulle även de resterande lastbilarna bytas ut mot eldrivet skulle gruvan minska sina utsläpp med mer än 25 procent.
– Vi ser samarbetet med Volvo som en fantastisk möjlighet att driva tekniken framåt och samtidigt få lärdomar om hur vi ska anpassa våra verksamheter för en omställning till fossilfria transporter under jord. En stor vinning med lastbilarna är att de kommer bidra till en mer hållbar gruva, både vad gäller utsläpp och arbetsmiljö för våra medarbetare. Dessutom minskar gruvans totala energibehov eftersom eldrift är effektivare än traditionell dieselmotor samt att det är möjligt att ta tillvara den elektricitet som genereras vid motorbromsning i nedförsbackar, kommenterar Dennis Forslund, projektledare på Boliden.
Den första lastbilen, en Volvo FH Electric, tas i drift under 2023 och ska användas för att transportera bergbult och annan utrustning ner i gruvan. Erfarenheterna från den första lastbilen ligger sedan till grund för ytterligare en lastbil som ska användas för transport av berg och malm under jord.
– Det här är ett spännande samarbete i en miljö som ställer väldigt tuffa krav. I en gruva är det branta lutningar, tunga laster och fuktig luft som sliter på fordonen. Samarbetet med Boliden kommer ge oss värdefull kunskap om hur eldrivna lastbilar fungerar när de körs under jord, till exempel hur drivlina och batterier påverkas. Minskade koldioxidutsläpp i gruvtransporter gör att även vi minskar våra CO2-utsläpp, eftersom gruvnäringens råvaror används i våra lastbilar, kommenterar Jessica Lindholm, projektledare på Volvo Lastvagnar.