Tufft år för Gotlandsbolaget

2022 år var ett utmanande år för Gotlandsbolaget, som visserligen gick plus men som då också sålde ut fyra tankfartyg. Höga bränslepriser påverkade resultatet negativt.

Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

Gotlandsbolaget tittar tillbaka på ett utmanande 2022 där särskilt koncernens färjetrafiksbolag: Destination Gotland och Hansa Destinations, redovisade ett negativt justerat rörelseresultat på – 417,2 miljoner kronor, enligt bolaget främst på grund av ökade drivmedelspriser. Under året har koncernen sålt ut fyra tankfartyg och man redovisade reavinster vid försäljningar på 519,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet för koncernen, som börsnoterades i december, landade på 357,6 miljoner kronor.

Ogillad prishöjning

Destination Gotland beslutade även om högre priser på biljetter och frakt för 2023, vilket har bidragit till en lokal debatt om Gotlandstrafikens finansiering, skriver bolaget.

”Gotland har med sitt ö-läge särskilda behov att säkerställa en effektiv trafik året runt, då sjövägen är den primära vägen för resenärer och frakt, och därför upphandlar Trafikverket färjetrafiken till ön. När priset på drivmedel stabiliseras på en lägre nivå, kommer vi reflektera detta i biljettpriserna.” kommenterar Håkan Johansson.

Gotlandsbolagets framtida fartyg, Gotland Horizon. Foto Rederi AB Gotland.

Rostock på vänt

Under fjärde kvartalet togs även beslut att Hansa Destinations inte ska trafikera linjen mellan Nynäshamn och Rostock under 2023. Gotlandsbolaget startade upp rutten som blivit populär hos passagerarna 2021, men som inte attraherat gods i den mängd som behövts för att få kalkylen att gå ihop.

– De ökade drivmedelskostnaderna, operationella utmaningar och svårigheter att säkra tillräcklig godsvolym gör att verksamheten inte bedöms vara finansiellt gångbar. Vi byggde upp viktigt kunskapskapital under den tid vi drev linjen och utvärderar nu en möjlig fortsättning från 2024.

Samtidigt pågår en förnyelse av fartygsflottan, där det andra konceptfartyget i Gotlandsbolagets Horizonserie, en snabbgående katamaran som kan drivas på vätgas och möjliggör för överfartstid mellan Gotland och fastlandet under tre timmar, lanserades i oktober.