Premo inviger ny Stockholmsterminal

I fredags invigdes Premos nya terminal i Akalla: ett lyft för arbetsmiljön, logistiken och en möjlighet för Premo och Early Bird att expandera paketaffären. Tidigare har vi kunnat hantera 20 000 paket per natt, nu ökar det antalet markant”, säger en glad och stolt Jan Persson, vd för Premo.

Bonnierkoncernens tryckeri Bold Printing (tidigare DNEX-tryckeriet) ligger sedan 1992 i Akalla, och där trycks bland annat morgontidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, i 100 000 ex som morgondistributören Premos bud varje natt delar ut tillsammans med e-handelspaket.

I anslutning till huset har Premo fram till nu huserat i ett utrymme som är föga anpassat för fler flöden än flödet av tidningar. Framöver kommer det dock se annorlunda ut: I fredags var det invigning för Premos nya, moderna terminal på 2 700 kvm: vägg i vägg med tryckeriet och den tidigare lastgatan där tidigare tidningar och paket cross-dockats på en lastkaj, för att köras ut till Premos 28 lokala filialer. Den nya terminalen kommer såldes innebära betydande förbättringar av både kapacitet och arbetsmiljö.

– Tidigare kunde vi hantera 20 000, kanske absolut max 25 000 paket per natt här, nu ökar det antalet markant: till 50 000 och som allra mest 80 000 paket – även om effektiviteten vid en sådan volym skulle minska, berättar Premos vd Jan Persson.

Ny modern terminal

Vi invigningen får Dagens Logistik en bild av logistiken före och efter nybygget: innan kom flödet av tidningar från två håll: från tryckeriet och utifrån, in på lastgatan, och paketen från ett tredje håll: genom en stängd dörr inifrån tryckeriet.

Foto Klara Eriksson

I den nya terminalen får den samordnade distributionen helt andra möjligheter med större yta, fler portar och bättre flöden.

– Allra mest nöjd är jag dock över förbättringarna av arbetsmiljön: tidigare har vi haft vår verksamhet utspridd i två, tre lokaler inuti huset. Det har verkligen inte varit en optimal arbetsmiljö utan spring med olika enskilda tidningsbuntar och paket, genom dörrar och uppför trappor. Nu samlas hela verksamheten i en stor lokal, vi kan transportera paket och tidningar med truck och det blir mycket bättre flöden.

Uppsluppen invigning

På invigningen deltog förutom medarbetare hos Premo, representanter för DN och SvD, Early Bird med flera . Biträdande finansborgarrådet Anders Österberg (S) var inbjuden gäst som lovordade Premos satsning i Järva, särskild för de jobbtillfällen som skapas: och han uppmanade deltagarna att flytta till den växande stadsdelen.

– Framtiden finns i Järva, med ny tvärbana, förbifart, nytt tekniskt museum, företag och jobb – det är bara att flytta hit, förklarade han.

Invigning på Premos nya terminal. Foto Klara Eriksson.

20 kollektivavtalsanställda arbetar på terminalen idag, som ska bli 50 anställda inom 1–2 år, om expansionsplanerna håller.

Stina Morlin, ledamot och ägarrepresentant i Premos styrelse, pekade på de affärsmöjligheter som skapas med den nya terminalen:

– Det är superkul att se den här nya terminalen som är ett mål vi strävat efter och en målstolpe för Premo. Den gör det möjligt att expandera vår paketaffär ordentligt, och skapar möjligheter som vi kanske inte ser här och nu men som kan komma under resans gång, sa Stina Morlin.

Fastighet med potential

Tryckerifastigheten Vanda 3 byggdes av Bonnier och men såldes 2020 vidare av Bonnier fastigheter till Pictet och Brunswick – de sålde den sedan till Barings 2022. Brunswick har dock varit Barings utvecklingspartner i bygget av Premos nya terminal på fastigheten, och de har enligt tidningen Fastighetsvärlden stora planer för fastigheten – där det bland annat finns en byggrätt på 12 000 kvm, som kan komma att användas för logistik.

– Vi driver också en del intressanta planer här där vi bland annat har en överdimensionerad parkering som vi ser om vi kan hitta lösningar på för att utveckla en mer hållbar yta på, sa Niclas Jakobsen på Brunswick till Fastighetsvärlden när uthyrningen blev känd 2023.

Totalt består fastigheten av 63 000 kvm tryckeri, datacenter, lager och kontor, som i och med Premos nya terminaldel utvidgas med ytterligare 2 000 kvm.

Mot emissionsfrihet

Ricard Bring Tellander, marknadschef på Premo liksom Jan Persson, vid favoriten Paxter. Foto Klara Eriksson.

Vid portarna hoppas man snart kunna installera laddstationer, då Bonway – Bonnier News distributionsverksamhet som ansvarar för utleveranserna till filialerna – planerar att ställa om sin flotta till el inom en snar framtid. Premo själva har redan ställt om hela sin flotta till utsläppsfria fordon, och på invigningen visas alla dessa upp på parad: från skåpbilar till paxters och elcyklar.

Premo använder sig av 243 Paxsters, 217 elcyklar, 53 elbilar och dryga 100-talet tidningskärror i distributionen.

Den s k Paxtern: en slags paketutdelningsanpassad caddy-bil modell större är favoriten, som revolutionerat paketutdelningen, menar Jan Persson.

– Hur smidig är inte den här? Du kommer på ett helt annat sätt åt lådor med den här, kan köra på smala vägar och dela åt båda håll. Vi hade ingen motsvarighet till den tidigare utan det var antingen mindre eller större. Den har effektiviserat vår logistiken och gör att vi behöver färre fordon, säger Jan Persson.

Av Klara Eriksson

Om Premo

Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (Bonnier och Schibsted) och har sedan 1971 ansvarat för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Premo når mer än två miljoner invånare med hemleveranser sju dagar i veckan. Sedan 2019 är Premo en del av Early Birds distributionsnätverk.