Prime Penguin grundades 2016 med affärsidé är att bygga upp ett globalt nätverk av lokala TPL-aktörer, till en molnbaserad plattform för outsourcing av e-handelslogistik. Nu ska aktören hjälpa reseaktören Flix att skala internlogistiken.
Flix är en global reseaktör som grundades i München 2012, med varumärken som FlixBus, Flixtrain och Greyhound, som erbjuder prisvärda resor med framförallt buss. 2022 hade bolaget en omsättning på 15 miljarder euro, och 2024 erbjuds resande på 400 000 rutter i mer än 40 länder.
Nu inleder Flix ett samarbete med svenska Prime penguin för att effektivisera Flix distribution av produkter, såsom wifi-routrar, uniformer och andra produkter ombord till sina buss- och tågpartners och lokala team världen över. Målet är snabbare leveranstider, minskade koldioxidutsläpp och bättre fraktkostnader.
– Med Prime Penguin kan vi snabbt och enkelt anpassa oss till framtida behov genom att hitta nya logistikpartners nära våra verksamheter världen över. Vi kan också fortsatt växa genom innovation och trender inom logistik, vilket låter oss fokusera på vår kärnverksamhet. I samband med vår snabba expansion har vi letat efter en global lösning, och har hittat den lösningen i Prime Penguin, kommenterar Daniel Wong, Lead Bus Operational Excellence på Flix.
Plattform för global logistik
Genom att erbjuda sömlös integration och dataflöde mellan flera tredjepartslogistiker, deras WMS-system och Flix orderplattform, introducerar Prime Penguin en modern lösning för global intern logistik.
– Det är klokt att titta på vad som händer inom e-handelslogistik, där konsumenternas krav på snabba och hållbara leveranser med lokala transportföretag driver utvecklingen av effektiva logistikflöden. Genom att välja Prime Penguin omdefinierar Flix logistiken och bevisar att innovation är vägen framåt, kommenterar Stina Reutercrona, vd på Prime Penguin.
Om Prime Penguin
Prime Penguin är en integrationsplattform speciellt utformad för att effektivisera logistikhanteringen för e-handelsföretag. Med färdiga integrationer mot över 50 system och ett öppet ekosystem av partners kan e-handlaren enkelt anpassa sin tech-stack och sina lager i takt med förändrade affärs- och marknadsförhållanden, utan att fastna i en kostsam struktur.